بی توجهی دولت به آلودگی هوای تهران

گروه اجتماعی - نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مسوولان دولتی با وجود انتقادات فراوان از دولت های گذشته در زمینه آلودگی هوا، تاکنون اقدامی برای حل این مشکل در پایتخت نکرده اند.

به گزارش افکارخبر، لاله افتخاری با بیان این مطلب اظهار کرد: وزش باد و بارش های خوبی که امسال شاهد بودیم سبب شده تا از غلظت آلاینده ها در تهران کاسته شود این در حالی است که در شرایط جوی پایدار شاهد افزایش آلاینده ها و تنگ شدن نفس شهروندان هستیم.

وی افزود: اگر دولت و دستگاه های مسوول به درستی به وظایف خود عمل می ‌کردند اکنون معضل آلودگی هوا حل شده بود.

وی تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا وایجاد رفاه شهروندان تهرانی باید حمل ونقل همگانی توسعه یابد زیرا تنها در این صورت می توان انتظار داشت شهروندان از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

وی تاکید کرد: مسوولان از شهروندان انتظار دارند خودروهای خود را بیرون نیاورند اما باید پاسخ دهند که آیا امکانات مناسب برای استفاده شهروندان فراهم کرده اند؟ آیا تعداد اتوبوس های شهری و واگن های مترو پاسخگوی نیاز شهروندان است؟

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: اگر دولت به زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و توسعه این ناوگان اهمیت می داد اکنون شاهد حضور کمتر خودروهای تک‌سرنشین درسطح شهرتهران بودیم اما متاسفانه این مساله محقق نشده است.

وی بیان کرد: دولت های مختلف مساله آلودگی هوا و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را معمولا در اولویت برنامه های خود قرار نمی دهند بنابراین طبیعی است که این معضل همچنان پابرجا باقی بماند.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت: اگر دولت واقعا خواهان رفع معضل آلودگی هواست باید ارتقا دانش فنی در موتور خودرو، ارتقا کیفیت سوخت، توسعه حمل‌ونقل عمومی، ساماندهی معاینه فنی خودرو، آموزش همگانی به شهروندان و نصب و اجباری کردن کاتالیست‌ها در خودروها را در صدر برنامه های خود قرار دهد.

وی توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهر تهران، افزایش ترافیک و آلودگی هوا را موجب شده در حالی که با برنامه ‌ریزی جامع و بلند مدت می توان این معضل را برطرف کرد.

افتخاری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نیازهای اجتماعی باید امکانات مناسب و متناسب فراهم شود و دولت باید از توسعه حمل و نقل عمومی حمایت جدی کند.