ابتکار توانایی حفاظت از محیط زیست را ندارد/توافق نانوشته مجلس و دولت علیه محیط زیست

گروه اجتماعی- یک کارشناس محیط زیست گفت: در 3 دهه اخیر و در دولت های مختلف سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ گاه در اولویت نبوده و عقب نگه داشته شده است.

 

به گزارش افکارخبر، حسین آخانی با بیان این مطلب افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست جزئی از بدنه دولت است که رییس آن از سوی معاون رییس جمهور منصوب می شود و بودجه ها و ساختار سازمانی آن را مجلس تعیین می کند بنابراین اصلا سازمانی مستقل نیست.

 

وی اظهار کرد: در دولت های گذشته تا کنون هیچ گاه تمایلی مبنی بر تقویت این سازمان مشاهده نشده و جزو اولویت های دولت ها نبوده است.

وی توضیح داد: برای نمونه در دوران سازندگی به سازمان حفاظت از محیط زیست به دیده یک مزاحم نگریسته می شد زیرا این سازمان در پی ممانعت از اجرای طرح های توسعه ای مخرب بود،نگاهی که تا کنون ادامه یافته است.

وی خاطر نشان کرد: در این سال های مجلس نیز هیچ گاه به دنبال تقویت این سازمان نبود زیرا برخی نمایندگان به دلایل سلیقه ای و عرق منطقه ای سازمان حفاظت از محیط زیست را مانعی برای اجرای طرح های منطقه ای خود می دیدند.

آخانی بیان کرد: بررسی وضعیت سازمان حفاظت از محیط زیست از ابتدا تا کنون نشان می دهد یک توافق نانوشته بین مجلس و دولت برای عقب نگه داشتن این سازمان وجود داشته است.

وی توضیح داد: بودجه سازمانی با 7هزار کارمند ، وظایف گسترده متاسفانه بسیار ناچیز است که در شرایط فعلی با قیمت دو ساختمان در شمال شهر تهران برابری می کند.

این کارشناس تاکید کرد: البته متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست نیز عملکرد خوب و قوی و قابل دفاع نداشته است و با کادر علمی بسیار ضعیفی که در خدمت دارد قادر به انجام وظایف خود نیست و نخواهد بود.

وی گفت: اگر دولت و مجموع مسوولان خواستار تقویت سازمان هستند باید وزارت محیط زیست را تشکیل دهند و کسی را به عنوان وزیر و مسوول انتخاب کنند که علاوه بر توانایی بالای مدیریتی، علاقه و دغدغه حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

وی اظهار کرد: اکنون وضعیت به گونه ای شده که شاهد تقابل شدید بین نمایندگان و منتقدان دولت با سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم و دولت به عنوان مرجع بالادستی این سازمان نیز کمکی به آن نمی کند.

آخانی تصریح کرد: از دیدگاه تخصصی و فارغ از هرگونه جناح بندی و نگاه سیاسی باید بگویم دکتر ابتکار توانایی اداره این سازمان را ندارد و دولت نیز هیچ گونه همکاری سازنده با آن نمی کند.

وی تاکید کرد: بیشتر منتقدان نیز تنها به صرف نگاه سیاسی با ابتکار مخالف هستند و اصلا دغدغه حفاظت از محیط زیست را ندارند.

وی درباره راه های اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گفت: تا زمانی که ابزار و امکانات مناسب در اختیار این سازمان قرار ندارد نمی توان انتظار داشت که سیاست ها و منویات رهبر معظم انقلاب به طور 100درصد اجرایی شود به همین منظور دولت و مجلس باید با این سازمان همکاری صادقانه داشته و در بودجه سال آینده مبلغ مناسبی را متناسب با وظایف و اهداف در اختیار این مجموعه قرار دهند.

آخانی در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید امکانات و بودجه مورد نیاز این سازمان را ارتقا دهد و مجلس نیز در اجرای طرح های صیانت و حفاظت از محیط زیست این مجموعه را یاری کند و تا زمانی که حفاظت از محیط زیست دغدغه اصلی همه نباشد نمی توان انتظار داشت این نعمت های خدادادی حفظ شوند.