مسئولان دغدغه ای برای امور دینی و مذهبی مردم ندارند

نیمه های خردادماه سال گذشته همزمان با ماه شعبان بود که خبرگزاری شبستان گزارشی را با عنوان " اقامه عشق در پارکینگ بلوک A۰۸/ مجتمع مسکن مهر ارتش بیرجند یک وجب هم فضای مذهبی ندارد " بر روی سایت خود قرار داد.

 

در این گزارش مطرح شده بود که مجتمع 1500 واحدی ارتش علی رغم فضای 37 هزار متر مربعی، یک وجب فضای مذهبی هم ندارد و این موضوع سبب گلایه بسیاری از ساکنین شده بود.

 

در پی این موضوع ساکنین فاز یک مجتمع به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی و برگزاری نماز جماعت در پارکینگ بلوک A08 کرده بودند. در واقع در این زمان در این بلوک از 12 واحد مسکونی تنها چهار واحد ساکن شده بودند و پارکینگ بلوک تقریبا خالی بود .

 

هم اکنون پس از گذشت 10 ماه از این موضوع، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان به همراه حجت الاسلام کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز استان از وضعیت مذهبی این مجتمع بازدید کردند.

                                         

متاسفانه در این بازدید باخبر شدیم که به دلیل ساکن شدن همه واحدها و اشغال شدن فضای پارکینگ، برگزاری نماز در این مکان سبب ایجاد مشکلات متعدد برای ساکنین بلوک شده و به همین دلیل دیگر در این مکان نماز برگزار نشد.

 

حال این موضوع سبب ناراحتی ساکنان مجتمع شده است چرا که هیچ مکانی برای برگزاری نماز نداشتند.

 

 

محمد علی علی آبادی یکی از ساکنین بلوک A08 اظهار می کند: این مجتمع های مسکونی به نام شهید صیاد شیرازی و ناصری است که خدمات ارزنده ای را برای کشور و نظام انجام دادند اما ساکنین این مجتمع ها از کمترین امکانات و خدمات هم برخوردار نیستند.

                                     

وی افزود: در فاز یک مجتمع ارتش 700 خانوار ساکن هستند اما چون فضای مذهبی و مسجدی در این فاز وجود ندارد خودمان از اول ماه شعبان سال گذشته برای برگزاری نماز در پارکینگ این بلوک دست به کار شدیم و همه امکانات را از خودمان و همسایه ها تهیه کردیم. اما دوماه است که به دلیل ایجاد مشکلات متعدد برای ساکنین برگزاری نماز در این مکان لغو شده است.

 

علی آبادی گفت: راه و شهرسازی زمینی را برای ساخت مسجد واگذار کرده است اما این زمین با ساکنین فاز یک بسیار فاصله دارد و برایشان قابل استفاده نیست.

 

وی بیان کرد: از زمانی که این واحدها تحویل متقاضیان شده بود تا پارسال؛ در این مجتمع ها صدای اذان به گوش کسی نرسیده بود و یکی از همسایه ها عنوان کرده بود که بد نیست نام این مجتمع ها را کافرستان بگذارند که بنده با شنیدن این موضوع بسیار ناراحت شدم و تلاش کردیم تا از طریق شهرداری چهار دستگاه اذان گو تهیه کنیم.

 

 

اشرف عباسی یکی دیگر از ساکنان فاز یک مجتمع هم با بیان اینکه در این مکان حتی یک سطل زباله پیدا نمی‌شود و باید برای ریختن زباله ده‌ها متر پیاده‌روی کنیم تصریح کرد: در اطراف مجتمع‌های مسکونی زباله‌های بسیاری وجود دارد که سلامت فرزندان ما را تهدید می‌کند و هر زمانی امکان دارد فرزندانمان به بیماری‌های مختلفی دچار شوند.

 

وی ادامه داد: وجود سگ‌های ولگرد در این مکان یکی دیگر از مشکلات اهالی است که حتی بعضی‌‌ از شب‌ها به علت پارس کردن آن‌ها آرامش و آسایش نداریم.

 

 وی با بیان اینکه ساکنان فاز یک هیچ‌گونه امکانات رفاهی ندارند و حتی اوقات فراغتی برای تابستان نداریم، گفت: شهرداری باید حداقل کمترین امکانات را برای هر شهروندی در نظر بگیرد و حقوق شهروندان را رعایت کند.

 

زری هریوندی نیز یکی دیگر از اهالی فاز یک مجتمع اظهارکرد: نظامیان بیشترین خدمات را برای کشور انجام می دهند اما از کمترین امکانات از جمله نبود سوپرمارکت، نانوایی، مدرسه و فضای بازی برای بچه‌ها برخوردار هستند.

 

وی با بیان اینکه کمبود امکانات در اینجا روحیه خدمت را از همسران ما گرفته است، تصریح کرد: همچنین عدم سرویس مدرسه برای فرزندان ما یکی از دغدغه‌هایی است که سبب می‌شود فرزندانمان مدت طولانی برای رفت و آمد به مدارس معطل بمانند.

 

هریوندی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته اهالی فاز یک دوره قرآن داشتیم اما اکنون با توجه به نزدیکی ماه رمضان و نبودن مسجد مشکلات زیادی خواهیم داشت.

 

بنت‌الهدی هاشمی از ساکنان فاز یک با بیان اینکه سه برابر پولی که قرارداد بسته‌ایم از ما پول گرفتند، گفت: قرارداد ما برای این مجتمع‌ها 18 میلیون تومان بوده اما از ساکنان 45 میلیون تومان گرفته شده است.

 

وی اضافه کرد: اهالی این فاز انتظار دارند به ازای پولی که پرداخت می کنند کاری صورت بگیرد اما متأسفانه می‌بینیم با کمترین امکانات مواجه هستیم.

 

هاشمی تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که برای ماه رمضان مکانی را برای انجام امور مذهبی ساکنان تهیه کنند.

 

حجت الاسلام کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز استان در این بازدید و در جمع تعدادی از ساکنان فاز یک مجتمع 1500 واحدی شهید صیاد شیرازی اظهارکرد: تاکنون برای ساخت مسجد در این مجتمع جلسات و پیگیری های متعددی را با مسئولان مربوطه داشته ایم اما هنوز هیچ کدام جواب نداده است.

                                       

وی افزود: هم اکنون بیش از سه سال از تحویلی این مجتمع ها به متقاضیان می گذرد اما هنوز مردم ساکن این واحدها حتی یک وجب فضای مذهبی هم در اختیار ندارند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان با بیان اینکه مهم ترین نهاد انسان ساز و موثر در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... در هر جامعه ای مساجد هستند بیان کرد: در واقع باید برای جلوگیری از فحشا و منکر و همچنین ترویج معروفات اقامه نماز کنیم و تنها راه برای اقامه نماز جماعت هم ساختن مسجد است.

 

حجت الاسلام کمیلی تصریح کرد: هم اکنون یک زمین در فاز دو مجتمع که هنوز تکمیل نشده است با یک هزار و 400 مترمربع برای ساخت مسجد از سوی مسکن و شهرسازی واگذار شده است اما در واقع این زمین برای ساخت مسجد خیلی بزرگ است و توجیه ندارد و قرار نیست که در این زمین مصلا ساخته شود.

 

وی گفت: به اداره کل راه و شهرسازی پیشنهاد داده ایم که به جای واگذاری زمینی به این بزرگی، هفت قطعه دو هزارمتری و یا قطعات کمتر در مکان های مختلف اختصاص دهد تا در دسترس مردم باشد چرا که واگذاری این زمین برای ساخت مسجد درست کارشناسی نشده است.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان تاکید کرد: یکی از اصول ساخت مسجد این است که در دسترس همگانی باشد و اگر یک خانم قصد مراجعه به مسجد داشته باشد نیاز به همراه داشته باشد و یا بتوان با پای پیاده این مسیر را طی کرد.

 

حجت الاسلام کمیلی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در طرح های شهرسازی وجود دارد این است که درهمه زمینه ها از جمله فضاهای ورزشی پیشنهاد می شود اما کسی به فکر تعیین مکان های فرهنگی و مذهبی نیست.

 

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در هنگام ورود به مدینه اولین اقدامش ساخت مسجد قبا بود، اگر مسئولان ما هم ادعای اسلامی بودن دارند پس چرا آخرین قدم آنها ساخت مسجد است. در واقع اگر افتتاح این مجتمع های مسکونی در مسجد یا نمازخانه محل انجام می شد معلوم بود که مسئولان دغدغه مذهبی دارند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان اظهارکرد: خواسته ما از مسئولان راه و شهرسازی این است که نقشه های شهری را طوری طرح ریزی کنند که مسجد آن در دسترس همه باشد.

 

حجت الاسلام کمیلی تاکید کرد: مجتمع های مسکونی 1500 واحدی ارتش حداقل به چهار باب مسجد نیاز دارند.

 

وی گفت: همه ساکنان این مجتمع باید مطالبه گر باشند و برای ساخت مسجد در این مجتمع باید از مسئولان مختلف مطالبه گری کنید. چرا که برخی مسئولان از قانع بودن مردم سوء استفاده می کنند و به فکر رفع مشکلات نیستند.

 

وی افزود: امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است و امیدواریم که مسئولان در این راستا اقدام و عمل موثری انجام دهند.

 

 

علی سلطانی فر؛ مدیرعامل تعاونی مسکن مرکز 04 بیرجند در این خصوص اظهارکرد: تعاونی مسکن تنها وظیفه ساخت مسکن را بر عهده دارد و هیچ وظیفه ای در راستای ساخت مسجد ندارد.

 

وی افزود: اما تاکنون بنده که هیچ وظیفه ای در زمینه ساخت مسجد نداشته ام ، اما تلاش هایی در این راستا انجام دادم و در قدم اول تلاش شد تا برای ساخت مسجد هیئت امنایی منصوب شود که اعضای این هیئت را به اداره کل اوقاف معرفی کردیم.

 

مدیرعامل تعاونی مسکن مرکز 04 بیرجند گفت: هم اکنون همه کاری ساخت مسجد این مجتمع هیئت امنا هستند.

 

سلطانی فر بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی زمینی را برای ساخت مسجد واگذار کرده است اما اگر هیئت امنا و ساکنین هیچ اقدامی برای آن انجام ندهند ممکن است این اداره زمین را به جای دیگری واگذار کند.

 

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که بهترین مکان برای ساخت مسجد همین مکانی است که درنظر گرفته شده چرا که 800 واحد مسکونی فاز دو هم تا پایان سال تحویل می شود و مسجد در اختیار ساکنان هر دو فاز قرار می گیرد.

 

مدیرعامل تعاونی مسکن مرکز 04 بیرجند اظهارکرد: برخی از ساکنین مجتمع انتظار دارند تا مسجد چسبیده به منزل آنها باشد اما باید متوجه باشند که مسجد برای یک محله است نه برای یک بلوک.

 

سلطانی فر گفت: مسجد را باید یا دولت بسازد و یا مردم؛ که با توجه به وضعیت اعتباری دولت این اقدام ممکن نیست. پس بهتر است ساکنان و هیئت امنا قبل از اینکه زمین از دستشان برود برای ساخت آن اقدامی کنند.

 

وی تصریح کرد: اینکه یک مسجد برای این تعداد واحد مسکونی کم است درست است اما اگر هیچ مسجدی هم نباشد فاجعه است.

 

 

مهندس کاظمی؛ مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استاناظهارکرد: زمینی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده برای یک مجتمع مسکونی است و باید از هر طرف 500 متر شعاع داشته باشد.

 

وی افزود: در شهرسازی اصول و مقیاس هایی وجود دارد که مردم از آن اطلاعی ندارند.

 

مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: برخی از ساکنین مجتمع با ساخت مسجد  به دنبال موقعیت های تجاری هستند اما باید توجیه باشند که یک فضای مذهبی برای خدمات دهی به یک محله است.

 

کاظمی ادامه داد: زمینی که واگذار شده است کاربری فرهنگی و مذهبی دارد و علاوه بر مسجد برای ساخت کتابخانه، موسسه های فرهنگی و ... هم در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: ساخت این مسجد برای سرانه مذهبی این مجتمع ها کافی است.

 

وی بیان کرد: برخی از ساکنان متقاضی ساخت مسجد در ورودی بلوار مجتمع هستند اما این زمین کاربری آموزشی دارد و ارائه زمین دیگر برای ساخت مسجد امکان ندارد.

 

مهدی یعقوبی؛ عضو هیئت امنا مسجد مجتمع مسکونی ارتش اظهارکرد: ساکنان مجتمع مسکونی ارتش برای برگزاری نماز جماعت تلاش های زیادی کردند اما در این مسیر تنها حجت الاسلام کمیلی؛ رئیس ستاد اقامه نماز با مردم همکاری کرد.

 

وی افزود: اعضای هیئت امنا به کمک برخی از مسئولان توانستند زمینی را برای ساخت مسجد بگیرند اما مشکلی که این زمین دارد این است که از ساکنان مجتمع بیش از یک و نیم کیلومتر فاصله دارد.

 

عضو هیئت امنا مسجد مجتمع مسکونی ارتش تصریح کرد: این زمین برای بیش از 20 سال آینده مناسب است اما اکنون اگر به جای زمین بهترین مسجد هم وجود داشت؛ به دلیل فاصله بسیار زیاد مردم استقبال نمی کردند.

 

یعقوبی با بیان اینکه هم اکنون یک قطعه زمین در ورودی بلوار مجتمع ها وجود دارد که کاربری آموزشی دارد گفت: ساکنان این پیشنهاد را به اداره راه و شهرسازی داده اند که هم زمین ورودی بلوار و هم زمین اختصاص داده شده برای ساخت مسجد برای ساخت مسجد و مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی افزود: در این صورت هم در ابتدا و هم در انتهای مجتمع های مسکونی مدرسه و مسجد وجود دارد و به این صورت مردم بیشتر بهره مند خواهند شد.

 

عضو هیئت امنا مسجد مجتمع مسکونی ارتش با اشاره به قول مسئولان برای افتتاح فاز دو مجتمع تا پایان امسال بیان کرد: فاز دو مجتمع تا چند سال آینده زودتر به بهره برداری نخواهد رسید و ساخت مسجد در زمین معین شده تنها برای آن فاز مناسب خواهد بود.

 

یعقوبی با اشاره به اینکه ساخت حداقل دو مسجد برای این مجتمع های مسکونی قطعا مورد نیاز است افزود: در ابتدای بلوار و در سمت روبروی مجتمع های مسکونی هم زمین هایی مربوط به آستان قدس رضوی است که قرار است امسال تسطیح و به صورت باغ ویلا فروخته شود. اگر یک قطعه از این زمین ها هم برای ساخت مسجد اختصاص یابد مناسب است.

 

وی اظهارکرد: خانواده های نظامی خانواده هایی مذهبی و مکتبی هستند و ساخت مسجد یکی از نیازهای ضروری آنها است اما مسئولان با این اقدامات خود نشان می دهند که دیدگاه اسلامی ندارند.

 

عضو هیئت امنا مسجد مجتمع مسکونی ارتش تصریح کرد: بارها برای این مطالبه به مهندس کاظمی مراجعه کردیم اما ایشان عنوان کرده اند که مطالبات شما با برنامه های ما سنخیت ندارد و ما برای اینگونه مطالبات برنامه ای نداریم و هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهیم.

 

یعقوبی ادامه داد: مساجد در تربیت فرزندان نقش مهمی دارند؛ از ما که گذشت اما اگر نتوانیم برای فرزندان خود سرمایه گذاری مذهبی کنیم از دست خواهند رفت.