رفع مشکلات ۵۰۰ کامیون‌دار در مرز ماهیرود خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با وسعت پراکندگی زیاد چند سالی است که گرفتار خشکسالی‌‌های پی در پی بوده و این استان با کشور افغانستان هم مرز است و محصولات خود را به این کشور صادر می‌کند.

خراسان جنوبی 4 بازارچه مرزی دارد اما سه تا از بازارچه‌ها از سوی کشور افغانستان بسته است و صادرات کالا از خراسان جنوبی تنها از طریق مرز رسمی ماهیرود انجام می‌شود اما چند روزی است که کامیون‌ها با درب‌های بسته از سوی کشور افغانستان مواجه شده و 500 کامیون در فاصله 10 کیلومتری در انتظار تخلیه بار خود هستند.

بازارچه مرزی ماهیرود در فاصله 240 کیلومتری شهرستان بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهرستان سربیشه واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله 150 کیلومتری ولایت فراه افغانستان بوده و شهرهای مجاور این بازارچه شامل جوین، انار دره، خاک سفید، چین و بکوا، قلعه کاه و فاصله نخستین شهر و آخرین شهرستان ولایت فراه افغانستان 80 و 250 کیلومتر است.

راننده یکی از کامیون‌های حمل بار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: از روز چهارشنبه پشت درب بسته منتظر هستیم اما از سوی کشور افغانستان تخلیه بار انجام نمی‌شود و در مرز ماهیرود با مشکلات زیادی از جمله نبود آب آشامیدنی مواجه هستیم.

یکی  دیگر از رانندگان کامیون  نیز اظهار داشت: من بار شیشه از استان قزوین دارم ومدت 5 روز است که پشت مرز منتظر بوده و هنوز هیچ جوابی از سوی کشور افغانستان برای تخلیه بار نیامده و ما اینجا با مشکلات زیادی مواجه هستیم وحتی برای خرید یک نان باید 5 هزار تومان پرداخت کنیم.

بازارچه ماهیرود؛ تنها معبر رسمی خراسان جنوبی

بازارچه ماهیرود تنها معبر رسمی خراسان جنوبی است و صادرات کالا از طریق آن به کشور افغانستان انجام می‌شود اما چند روزی است که کامیون‌ها در خاک خراسان جنوبی برای ورود به کشور افغانستان و تخلیه بار با مشکلاتی مواجه شدند.

از روز چهارشنبه هفته گذشته تعداد 500 دستگاه کامیون در بازارچه میل 78 (ماهیرود) پشت مرز سرگردان و معطل هستند و اجازه تخلیه بار از سوی کشور افغانستان صادر نمی‌شود.

طبق گفته مسئولان خراسان جنوبی، علت اصلی به وجود آمدن این مشکل از طرف کشور افغانستان بوده و این کشور در چند روز گذشته محدودیت‌هایی به وجود آورده و این مشکل رخ داده است.

گمرک ماهیرود در 135 کیلومتری شهر سربیشه که هم مرز با استان فراه افغانستان قرار دارد در سال 1388 تأسیس شده و تنها گذرگاه رسمی خراسان جنوبی است که اکنون تنها مرز فعال تبدیل شده و مسئولان  برای رفع مشکلات کامیون داران این بازارچه در تلاش هستند.

رئیس بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از 20 اسفند ماه محدودیت تردد مسیر برداشته شده و ناوگان زیادی روانه مرز ماهیرود شده است و در سال گذشته 786 هزار و 373 تن کالا از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 93 تعداد 5 درصد افزایش داشته است.

محمد رضا فخر با بیان اینکه در سال گذشته 44 میلیون و 503 هزار و 298 دلار کالای استان از طریق بازارچه مرزی صادر شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 91 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مجموع صادرات خراسان جنوبی و ماده 116 از طریق بازارچه‌های مرزی اظهار داشت: در این مدت 232 میلیون و 762 هزار و 976 دلار بود و صادرات 273 هزار و 234 تن کالای تولیدی خراسان جنوبی از طریق بازارچه ماهیرود انجام شد.

رئیس بازارچه‌های مرزی خراسان  جنوبی با بیان اینکه میزان صادرات استان از طریق وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 7 درصدی برخوردار است، گفت: امسال پروژه محوطه سازی طرح توسعه بازارچه ماهیرود، جدول گذاری، خیابان گذاری فاز نخست، اجرای سکوهای تختی و بارگیری و ساخت سوله‌های ذخیره سازی در بازارچه ماهیرود دنبال می‌شود.

بیش از 24 میلیارد تومان اعتبار برای فاز نخست بازارچه مرزی ماهیرود نیاز است

فخر از نیاز 24 میلیارد و 700 میلیون تومانی اعتبار  برای فاز نخست بازارچه مرزی ماهیرود خبر داد و افزود: خراسان جنوبی 4 بازارچه مرزی دارد که هنوز سه بازارچه مرزی از سوی کشور افغانستان بسته بوده و صادرات تنها از طریق بازارچه میل 78 (ماهیرود) انجام می‌شود.

وی با اشاره به سرگردانی 500 کامیون در مرز ماهیرود اظهار داشت: از روز چهارشنبه 500 کامیون در صف 10 کیلومتری در انتظار تخلیه بار خود از سوی کشور افغانستان بوده که بلاتکلیف هستند.

رئیس بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بازارچه مرزی ماهیرود تنها معبر رسمی صادرات کالا از استان به کشور افغانستان است، گفت: چندروز گذشته تلاش کردیم مذاکرات غیر مستقیم با مسئولان مربوطه در کشور افغانستان انجام دهیم که مقرر شد تا پایان وقت اداری روز یکشنبه تمامی کامیون‌ها پذیرش شوند.

جابه جایی روزانه روزانه 400 کامیون در بازارچه مرزی ماهیرود

فخر با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 400 کامیون در این بازارچه جابه جا می‌شود، افزود: مشکلات به وجود آمده از سوی کشور مقابل به دلیل برخی از مشکلات مرزی از سوی تجار بود که در این مدت 5 روز نتوانستیم تخلیه بار انجام شود.

وی با بیان اینکه در این مدت هیچ منعی برای تخلیه و صادرات کالا از سوی کشور ایران وجود ندارد، اظهار داشت: به دلیل عدم وجود پارکینگ امکانات برای رانندگان در مرز ماهیرود وجود نداشته که در حال حاضر برای ایجاد پارکینگ اقداماتی از قبیل مسطح سازی در دستور کار قرار دادیم که امید است هر چه زودتر آماده شود.

طبق اخبار در سال گذشته هم موضوع توقف کامیون‌ها در تنها گلوگاه رسمی خراسان جنوبی که بار حمل کالاها به خارج از مرز را تنها بر دوش می‌کشد، گزارش شده و در اردیبهشت ماه سال 94 بود که صف‌های چند کیلومتری کامیون‌ها در ورودی بازارچه میل 78 بوده و شرایط اضطراری آن از طریق رسانه‌ها پخش شده بود و این موضوع با رسیدگی مسئولان استان خراسان جنوبی انجام و پذیرش کامیون‌ها در بازارچه ماهیرود 24 ساعته شد.