رها سازی گرگ های پلاک دار در خراسان جنوبی شایعه است

پرویز آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهارکرد: هرگونه رها سازی گرگ آن هم پلاک دار را توسط این اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست کشور تکذیب می کنم.

 
وی افزود: گاها مشاهد شده  حمله گرگ در برخی مناطق استان به احشام باعث خساراتی به دامداران زحمتکش شده و این امر باعث شایعاتی از قبیل رها سازی گرگ های پلاک دار توسط حفاظت محیط زیست در برخی مناطق استان شده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: به اطلاع هم استانی های عزیز و بویژه دامداران  زحمتکش می رساند که تاکنون هیچگونه رهاسازی گونه گرگ آن هم پلاک دار توسط این اداره کل و یا سازمان حفاظت محیط زیست جهت حفاظت این گونه و جلوگیری از انقراض نسل آن صورت نگرفته و موضوع شایعات کذب  است.
 
آرامنش بیان کرد: تخریب زیستگاه، شکار و صید غیر مجاز و بی رویه در سنوات اخیر و همچنین کاهش منابع غذایی گرگ در طبیعت از جمله خرگوش و... موجب افزایش حضور گرگ ها در اطراف روستاها و مراکز مسکونی شده است.
 
 وی گفت: در شرایط موجود روستائیان و دامداران، مسائل ایمنی از جمله نگهداری احشام در محیط بسته و ایمن در شب، حضور فیزیکی فعال در محل، افزایش سگ های نگهبان در چراگاه ها را رعایت نموده تا حیوانات وحشی به احشام دسترسی نداشته باشند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: افراد فرصت طلب و کم اطلاع با سوء استفاده از این موضوع به تشویش اذهان عمومی پرداخته و اقدام به شایعه پراکنی در منطقه کرده که در صورت برخورد با ناشران اینگونه اخبار کذب از طریق قانون برخورد خواهد شد.
 
آرامنش گفت: این اداره کل پیگیر اخذ اعتبارات لازم  از مراجع ذی صلاح است که در صورت وجود اعتبارات ، نسبت به جبران گوشه ای از خسارات وحوش اقدام خواهد کرد.
 
وی در پایان گفت: از اهالی و روستائیان استان درخواست می شود ضمن رعایت موارد ایمنی، با محیط بانان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری داشته و در حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی منطقه خود سهیم باشند.