۲ هزار مجوز مشاغل خانگی در خراسان جنوبی صادر شد

محمد سنجری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر بخواهیم نرخ بیکاری در استان کمتر شود باید افراد مهارت داشته باشند و بدون مهارت نمی‌توان نرخ بیکاری را کاهش داد.

وی با بیان اینکه در استان 11 مرکز کاریابی فعال است، افزود: از این تعداد مرکز کاریابی 4 مرکز در بیرجند و بقیه در شهرستان‌ها هستند و در سال گذشته 6 هزار و 754 نفر در این مراکز کاریابی ثبت نام کردند که 89 درصد از جویندگان کار مرد و 11 درصد خانم و 91 درصد از قشر جوان هستند.

سنجری با اشاره به میزان مهارت جویندگان کار در استان تصریح کرد: همچنین 38 درصد جویندگان کار دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا هستند و 52 درصد این جویندگان فاقد هرگونه مهارتی هستند.

وی اظهار داشت: سال گذشته 9 هزار و 300 فرصت شغلی در بنگاه‌های اقتصادی استان ایجاد شده و 2 هزار و 597 نفر به این بنگاه‌ها معرفی شدند و همچنین در این مدت 503 نفر از کارفرمایان استان موفق به استفاده از تخفیف بیمه شدند و از محل این تخفیفات 793 کارگر نیز توانستند مشغول کار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان 60 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خرد و کارآفرین وجود داشته که قرض الحسنه بوده و امید است تا پایان سال 58 درصد اعتبارات جذب شود.

سنجری یادآور شد: همچنین صادرات تعاونی‌های این سازمان در سال گذشته 8 هزار دلار بوده که نسبت به سال 93 رشد بسیار خوبی داشته است و در این مدت 24 مورد همایش‌های ترویجی در استان نیز برگزار شده است.

وی با اشاره به حوزه اجتماعی افزود: در سال 94 برای 6 هزار و 574 نفر از کارگران شاغل شرایط استفاده از بیمه درمان فراهم شد و همچنین 28 کارگاه آسیب‌های اجتماعی نیز وجود داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های هفته کار و کارگر بیان کرد: غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده شهدای کارگر، برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزش کارآفرینی و دیدار با ائمه جمعه و مسئولان استان از برنامه‌های این هفته است.

سنجری خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری مسابقات مقاله نویسی با محوریت نقش کارگران در تحقق جامعه، دیدار مسئولان با بنگاه‌های و شرکت‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سخنرانی مدیران قبل از نماز جمعه، حضور کارگران در نماز جمعه و تجلیل از کارگران نمونه استان از دیگر برنامه‌های هفته کار و کارگر است.

وی اظهار داشت: محور و تمرکز اصلی برنامه‌های وزارتخانه حول محور توانمندسازی نیروی انسانی است و عمده محورهای وزارت خانه بحث توانمندسازی، ترویج فرهنگ کار و ارتقای بهره بری در سیاست‌های اقتصادی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته طرح غربالگری در استان انجام شد و بیش از 500 نفر ورزشکار در حوزه کارگری شناسایی شدند و همچنین بیش از 15 تیم ورزشی در سطح استان برای شرکت در مسابقات ورزشی سطح کشور  و 3 نفر از قاریان به مسابقات ملی اعزام شدند و رتبه کسب کردند.