نفس های آخر واحدهای صنفی

اگر تنها سری به بازار بیرجند بزنی اوضاع رکود را در بازارها می بینی اوضاعی که این روزها بیشتر داد کسبه را در آورده است.

 
از زیاد شدن صنف ها گرفته تا کمبود تقاضا برای فروش حال و روز این روزهای بازار است.
 
 
*رکود حاکم بر بازار
 
مظلوم یکی از کاسبان بیرجندی است که چند سالی است مغازه کفش فروشی در بازار دارد، از اوضاع رکود بازار گلایه کرد وگفت: متاسفانه مغازه کفش فروشی در بازار و سطح شهر افزایش چشم گیری داشته است و این کار را برای کاسبان خراب کرده است.
 
وی با انتقاد از اینکه مسوولان بدون توجه به نیاز بازار پروانه کسب برای صنف های مختلف صادر می کنند، افزود: مسوولان یا به بازار خوب توجه ندارند یا می خواهند از این طریق پول به جیب بزنند.
 
این کاسب بیرجندی تصریح کرد: این که مسوولان بی اندازه و بدون توجه به نیاز بازار پروانه کسب صادر می کنند اشتباه است چرا که باعث می شود یک جوان از سر بی خبری وارد عرصه کار شده و قربانی این بازار شود.
 
*زمین خوردن کاسبان از بی تدبیری مسوولان
 
مظلوم ادامه داد: یک دهم نفراتی که به دنبال زدن مغازه هستند از سربیکاری و با گرفتن وام وارد عرصه می شوند که با این بی تدبیری‌های مسوولین، کسبه با مخ زمین می خوردند.
 
 
وی وجود ارزان سراها را تا حدی موثر در رقابتی شدن بازار دانست و گفت: تا یک سال پیش می شد گفت که ارزان سراها بازار را انحصاری کرده اند اما امروزه مردم به دنبال تقاضاهای اصلی خود یعنی جنس با کیفیت و مناسب می روند نه صرفا ارزان.
 
*بارکود دست به گریبان شده ایم
 
این کاسب بیرجندی با تاکید بر اینکه یک سال و نیم است که با رکود دست به گریبان هستیم، یادآورشد: از این زمان، اوضاع کسب و کار خیلی افتضاح شده است.
 
مظلوم با بیان اینکه با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی شود، گفت: از زمان مذاکرات هسته ای ما وعده تفاهم نامه و برجام را تنها می شنیدیم و خبرهای خوش گشایش بازار در اوضاع پسابرجام هم به وعده ختم شده است و رونقی در بازارها دیده نمی شود.
 
این کاسب بیرجندی توضیح داد: اگر دولت فکری برای بیکاری، حقوق های نامنظم شرکت های خصوصی و حتی تعدیل های نیروها که جدیدا با تعطیلی کارخانه زیاد شده داشته باشد ناخودآگاه تقاضای مردم برای کالاهای مورد نیاز از جمله پوشاک و کفش زیاد می شود اما زمانی که درآمدی نباشد تقاضاها کم می شود.
 
*صدور پروانه کسب جدید به بازار ضربه می زند
 
وی از مسوولان خواست تا بازار را سامان دهی کنند و از دادن پروانه کسب در زمانی که بازار اشباع شده است خودداری کنند چراکه این بیشترین ضربه را هم به بازار و هم به اوضاع اقتصادی و زندگی افراد می زند.
 
 
این کاسب بیرجندی افزود: متاسفانه مسوولان به فکر جیب خودشان هستند و برای اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم دل نمی سوزانند در صورتی که اگر کوچکترین دلسوزی صورت بگیرد خیلی چیزها به سادگی تغییر می کند.
 
رضایی پور، یکی از پوشاک فروشان بیرجندی در گفتگو با خاورستان، گفت: امسال نسبت به سال گذشته اوضاع کسب و کار خراب تر شده است و من در حال جمع کردن مغازه ام هستم.
 
وی گفت: اگر سال گذشته می توانستم هزینه ها و درآمدم را سر به سر کنم امسال نه تنها سود نمی دهم بلکه زیان ده شده ام.
 
این پوشاک فروش بیرجندی یادآورشد: نظم و انضباطی برای اعطای مجوز و پروانه کسب وجود ندارد و این ضربه زیادی به کسب و کار زده است.
 
*مجوزهای چاله میدانی
 
رضایی پور با بیان اینکه بیش از حد گنجایش بازار مغازه پوشاک فروشی وجود دارد، تصریح کرد: هیچ نظارتی در این خصوص وجود ندارد انگار چاله میدانی مجوزها داده می شود.
 
این کاسب که ده سالی است در بازار بیرجند فعالیت می کند، بیان کرد: بدون هیچ حساب و کتابی ارزان‌ها قارچی ایجاد شدند و بازار را کساد کردند؛ زمانی که به این موضوع معترض شدیم مسوولان گفتند "فضا باز است شما هم ارزان سرا بزنید" این در حالی است که اگه هم جنس های بی کیفیت وارد کنیم که جنس با کیفیت در جامعه نخواهیم داشت.
 
*بیکار بدهکار ماحصل بازار است
 
رضایی پور تصریح کرد: مردم در اوضاع کنونی اقتصاد باید صدور پروانه ها با حساب و کتاب باشد وگرنه افراد بیکار وارد این گردونه می شوند و پس از چند سال بیکار بدهکار می شوند.
 
وی ضمن گلایه از عوارض زیاد برای اصناف، گفت: متاسفانه عوارض زیادی بدون در نظر گرفتن میزان فروش و یاد سوددهی به ما تحمیل می کنند.
 
 
این پوشاک فروش بیرجندی اظهارکرد: باید زمینه را با رونق تولید و کسب و کار برای جوانان فراهم کنیم تا شاید گشایشی در اقتصاد وامرار معاش صورت بگیرد.
 
ابطال 110 پروانه در ازای صدور 117 پروانه صنفی
 
مرتضی یزدان شناس رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: 117 پروانه صنفی سال گذشته صادر و 110 پروانه ابطال کرده ایم.
 
وی بیان کرد: در استان 27 هزار واحد صنفی در قالب صنوف تولیدی، خدماتی، فنی و توزیعی فعالیت می کنند.
 
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: در جهان به ازای هر 150 نفر یک واحد صنفی وجود دارد در حالی که این میزان در کشور ما 37 نفر، در استان ما 27 و در بیرجند 17 نفر است.
 
 
یزدان شناس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رونق کسب و کار وجود ندارد محدودیتی برای صدور پروانه کسب وجود ندارد تا افراد جویای کار شانس خودشان را برای سرمایه گذاری امتحان کنند.
 
وی افزود: تعطیلی 110 صنف، صدمات زیادی به اقتصاد استان و به تبع کشور وارد کرده است.
 
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان‌کرد: در اوضاع رقابتی کسب و کار عده ای ورشکست می شوند و ضرر و زیان زیادی به ما وارد می کند.
 
یزدان شناس گفت: قبل از اینکه پروانه صادر شود متقاضیان را در خصوص اینکه اکنون ظرفیت کسب و کار در این صنف تکمیل شده است راهنمایی می کنیم و متقضایان به اختیار خودشان و گاهی از سر ناچاری وارد این عرصه می شوند.
 
وی تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته تنها 10 نفر دوام آورده اند و این یک فاجعه در حوزه کسب و کار و بازار است.
 
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان‌جنوبی باید در حوزه های دیگری چون صنعت، کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و گردشگری فعال شود و در این زمینه بتوانند اشتغال خودش را حفظ کند.
 
یزدان شناس توضیح داد: جمعیت استانی چون کهگیلویه و بویراحمد سه برابر جمعیت بیرجند است اما واحدهای صنفی آنجا یک سوم واحدهای اینجا است چراکه آنجا پایتخت طبیعت ایران است و صنعت و کشاورزی آن پیشرفته است.
 
وی اضافه کرد: خراسان جنوبی استانی کویری و بی آب است که باید برای رونق این استان صنایع بالادستی در این استان ایجاد شود که در این زمینه ها این استان مغفول واقع شده است.
 
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه بیرجند در زمان گذشته در مسیر جاده ابریشم و کنسولگری دولت های بزرگ دنیا بوده است، گفت: این استان یک بارگاه اقتصادی برای شرق آسیا است و بازار سه میلیارد نفری می تواند از طریق کشورهای هندوستان، افغانستان و پاکستان ایجاد کند و منشا پیشرفت باشد.
 
یزدان شناس با تاکید بر اینکه رکود حاکم بر بازار خیلی زیاد شده است، افزود: هر سال بسیاری از طرح های اقتصادی مطلع نگه داشته می شود و این در بلاتکلیفی اشتغال سهمی دارد و باعث می شود بنگاه های اقتصادی نتوانند برنامه ریزی کرده و ضربه به اقتصاد وارد کنند.
 
وی تاکید کرد: باید برای رونق اقتصادی برنامه ریزی کرد تا این استان بتواند بارگاهی برای شرق آسیا و بازاری مصرفی بیش از سه میلیارد نفر را فراهم کند.
 
بنا بر این گزارش، به گفته رئیس اتاق اصناف استان در سال گذشته به ازای هر 117 پروانه صادری 110 پروانه ابطال شده است که اگر این میزان را با هم مقایسه کنیم تنها 7 واحد صنفی در سال گذشته دوام آورده اند و این یعنی اینکه اصناف ما اوضاع خوبی ندارند و واحدهای صنفی در حال کشیدن نفس های آخر خود هستند.
 
صدور بدون حد و مرز پروانه کسب بدون توجه به نیاز بازار این خود گواه دیگری بر خراب شدن اوضاع اصناف دارد طبق گفته رئیس اتاق اصناف به ازای هر 17 نفر در بیرجند و هر 27 نفر در استان یک صنف وجود دارد در حالی که ما از کشور هم جلو زده ایم چرا که در کشور به ازای هر 37 نفر و در جهان به ازای هر 150 نفر یک صنف است و این زنگ خطری است چراکه فردی که از سر بیکاری و با گرفتن تسهیلات اقدام به زدن مغازه می کند و بعد از مدتی به دلیل رکود حاکم بر بازار، اقدام به تعطیلی می کنند بیکار ورشکسته می شود و هر روز بازار را نحیف تر می کند.
 
طبق گفته یزدان شناس "محدودیتی برای صدور پروانه کسب وجود ندارد تا افراد جویای کار شانس خودشان را برای سرمایه گذاری امتحان کنند" و این توجیه خوبی برای دادن مجوز به افراد نیست چراکه اکثر جوان ها از سر بی خبری وارد این عرصه می شوند.
 
شکست خوردن اصناف روز روز بیشتر از دیروز و ضعیف شدن آنها نشان از بی تدبیری دولت و مسوولان دارد و اوضاع رکود را به بدترین حالت خود رسانده است که نیاز است تا مسوولان نگاه خودشان را عوض کنند.
 
در پایان باید این گونه گفت که وضعیت بازار و اصناف به بحران رسیده است و شایسته است که تمامی مسئولان، کارشناسان با همراهی مردم سعی کنند که هرچه سریع تر به گسترش تبعات ناشی از بازار پایان دهند تا این رکود دامن گیر جامعه نشود.