بیکاری دغدغه مردم قاین

مشکلات سالهای اخیر خانواده ها بیکاری فرزندان و کاهش درآمدهای اقتصادی است به‌طوریکه این موضوع به مسئله اصلی کشور تبدیل شده است.

 

با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و محدود بودن توان دولت در ایجاد فرصت‌های اشتغال، گسترش شرکت های تعاونی در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. یکی از اداراتی که سال‌ها است به صورت مستقیم درگیر مشکل بیکاری و عوارض ناشی از “تأثیر تحریم ها بر اقتصاد عمومی کشور” بوده، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

 

*50 درصد تعاونی های قاین غیر فعال هستند

در این راستا به گفتگو با زنگنه رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی قاین نشستیم و به موضوعات اصلی شهرستان یعنی بیکاری پرداخته شد.

 

 

وی در این گفتگو به مشکلات پیش روی تعاونی ها و صنعت شهرستان اشاره کرد و گفت: در حالی حاضر 405 تعاونی در شهرستان قاین داریم که متاسفانه 50 درصد این تعاونی ها غیر فعال هستند.

 زنگنه با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم این اداره تعیین تکلیف تعاونی های غیر فعال است، اظهارداشت: در سال گذشته 40تعاونی تعیین تکلیف شده‌اند و امسال نیز 60تعاونی دیگر به امورات آن برای فعالیت بهتر رسیدگی می‌شود.

 

*اخطاریه برای تعاونی های غیر فعال

رئیس اداره تعاون شهرستان قاین افزود: از ابتدای امسال نیز 100اخطاریه برای مسئولین تعاونی های غیرفعال شهرستان  ارسال شده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان تعهد اشتغال شهرستان در سال 95 گفت: براساس تصمیم کمیته اشتغال استان امسال یک هزار و 73 شغل به شهرستان قاین اختصاص یافته است.

زنگنه در ادامه یادآور شد: از این میزان نسبت به سال گذشته که یک هزار و 270 نفر بوده است حدود200 نفر کاهش یافته است.

 

*وضعیت نابسامان صنعت قاین

وی بیشترین سهمیه اشتغال را مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت در شهرستان دانست و گفت: عقیده شخصی‌ام این است که اگر وضعیت صنعت شهرستان به همین منوال فعلی باشد، تعهد ایجاد اشتغال محقق نخواهد شد.

 زنگنه افزود: هرهفته ما با اخراج کارگران بخش های صنعتی در شهرستان مواجه هستیم و وضعیت صنعت شهرستان زیاد مساعد نیست وامیدواریم در وضعیت صنعتی شهرستان یک تغییر و تحولی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی متولی ایجاد اشتغال در شهرستان نیست، گفت: سهمیه اشتغال ادارات و آمار ارائه شده براساس تعداد اشتغالی است که ادارات کل به کارگروه اشتغال استان اعلام داشته اند و براساس آمارادارات کل میزان سهمیه هراداره در شهرستان مشخص شده است.

زنگنه افزود: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی دخالتی در تعداد آمار اشتغال ادارات و ارگانهای شهرستان نداشته است، بلکه وظیفه ما پیگیری برگزاری جلسات کمیته اشتغال، ساماندهی و بررسی ثبت آمار دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد است.

وی بیان داشت: صحت و سقم اشتغال ایجادشده برعهده دستگاه اجرایی است .

 

*افزایش 20 درصدی اخراج کارگران در قاین

به گفته زنگنه میزان اخراج کارگران در واحد های صنعتی قاین در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی 20 درصد  افزایش یافته است.

وی افزود: میزان شکایات از واحد های تولیدی واستفاده کنندگان از بیمه بیکاری نیز در 3ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 30درصد افزایش داشته است وعلت آن هم مشکلات واحد های اقتصادی است که مجبور شده اند تعدیل نیرو داشته باشند.

وی کاهش میزان تولید کارخانه وعدم کار کارخانه ها با ظرفیت کامل را دلیل اخراج و تعدیل نیرو عنوان کرد و گفت: معمولا  با این شرایط کاری هر واحد تولیدی به صورت میانگین 3 تا 4 نیروی خود را کم کرده اند.

رئیس اداره کار قاین یکی از مهم ترین دغدغه های مهم در بخش کارگری شهرستان را مربوط به بخش پیمانکاران دانست و گفت: با توجه به اینکه مطالبات پیمانکاران به خصوص پیمانکاران راه و آب وفاضلاب  از سوی ادارات کل پرداخت نشده است، با تعویق 3 تا 6 ماهه در حقوق کارگران مواجه هستیم .

وی افزود: اعتبارات این طرح ها ملی است و دست مسئولین شهرستان عملا بسته است و لذا تلاش مسئولین کشوری و استانی را برای اخذاعتبارات ملی می طلبد.

 

*بانک ها حمایت نکنند، صنعت قاین تعطیل خواهد شد

زنگنه اظهارداشت: خواسته ما از مسئولین شهرستانی این است که به وضعیت تولید وصنعت وتعاون شهرستان، با توجه  به برنامه هایی که دولت در بحث ستاد تسهیل رفع موانع  تولید دارد و طی 2سال گذشته ابلاغ شده است داشته باشند و بانکها نیز از بخش صنعتی و تولید بیشتر حمایت کنند.

وی گفت: اگر بانکها حمایت نکنند و با سرمایه گذاران و تولید کنندگان همکاری نداشته باشند، آخرین نفس های تولید در منطقه ما قطع خواهد شد وهمین تعداد واحد های تولیدی هم به تعطیلی خواهند رفت.

وی در جهت حمایت از تولید گنندگان شهرستان گفت: بارها سخن از اقتصادمقاومتی در حمایت از تولید ملی و داخلی زده ایم، اما این موضوع عملا در شهرستان پیاده نشده است.

 

*خرید تولیدات قاین در ادارات هنوز به مرحله عمل نرسیده است

زنگنه تصریح کرد: در حالی که سه واحد تولید آب میوه با طعم زرشک و زعفران در شهرستان فعال است، اما مدیران و مسئولین شهرستانی در برنامه هایی که دارند معمولا پذیرایی با آب میوه های خارجی ویابرند سایر شهرراانجام میدهند.

وی افزود: درراستای تحقق شعار سال که اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل نامگذاری شده است ادارات و نهادهای شهرستان می توانند درحمایت از تولید کنندگان محصولات داخلی ازمحصولات شهرستان استفاده کنند تا کمکی به واحد های تولید در شهرستان داشته باشند.