تملک واحدهای تولیدی خیانت است

به نقل از خاورستان، علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی در ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: نسبت به قوانین و بخشنامه ها همه توجیه هستیم و وقتی برای تکرار مقررات و بیان برخی از قوانین در این جلسات نیست.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری برنامه های اقتصاد مقاومتی را به مسوولین نظام تبیین و ابلاغ کردند و تاکید داشتند که بحث مقاوم سازی اقتصاد یک موضوع مقطعی نیست.

 

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد:  همه ما می‌دانیم که کشور و یا شهری که به یک یا دو موضوع از لحاظ اقتصادی  وابسته باشد ممکن است دچار آسیب شود.

 

پرویزی ادامه داد: به استان خراسان جنوبی با بروز خشکسالی آسیب فراوانی وارد شد و اگر نتوانستیم در بحثی علاوه بر کشاورزی، اشتغال دیگری را فراهم کنیم مشکل بروز می کند و اگر در 40 سال گذشته تنها به کشاورزی تکیه نمی‌شد و زمینه اشتغال دیگری  فراهم می شد گرچه خشکسالی آسیب بود اما جدی نبود.

 

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم تا بدانیم اگر خشکسالی در این استان ادامه پیدا کرد مردم در استان به چه شکل زندگی کنند و استان به چه شکل مدیریت شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت در این استان نباید به آب زیادی نیاز داشته باشد، گفت: در معدن و بخش خدمات صنعتی باید صنایع به گونه ای باشد که در مقابل گرد و غبار آسیب نبیند و سرمایه گذاری از بین نرود و بعد از چند مدت آسیب نرسد.

وی ادامه داد: لازم نیست از ابتدا سنگ بزرگ برداریم و باید از ابتدا شروع کنیم و به نطرم نگاه مقام معظم رهبری در کشور این است که وضع اشتغال و تولید موجود را حفظ کنیم و کم کم توسعه دهیم و آن توسعه باید متناسب با شرایط و مقتضیات مناطق باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک طرح خوب شاید در استان های دیگر با ارزش باشد و در این استان کاربردی نداشته باشد، افزود: باید وضعیت محیط و مناطق بپردازیم که مردم حاصل کار را ببینند و شاهد حل شدن مشکلات باشند.

 

پرویزی  خاطرنشان کرد: از فضای اداری و جلسات خارج شویم و عملیاتی کار شود و هر دستگاه بگوید که از  کارهایی که بر عهده آن هاگذاشتند، چه کاری انجام شده است.

 

وی با اشاره به بحث واگذاری پروژه های نیمه تمام، گفت: پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری است که دولت باید از این ها کنده شود چرا که دولت به این نتیجه رسیده که این پروژه ها رایگان واگذار شود و بخش خصوصی آن را برای خود بر عهده بگیرد.

 

استاندار خراسان جنوبی افزود: دولت به دنبال تامین منابع از این محل ها نیست و نمی خواهد ادامه اش را خود هزینه نکند.

 

پرویزی با بیان اینکه در استان در این بخش خیلی اقدامی صورت نگرفته است، گفت:  البته پروژه هایی را به تهران فرستاده اند و ما باید سراغ جاهایی مانند سالن های ورزشی و یا سالن های فرهنگی و هنری برویم که اگر متقاضی است واگذار شود هرچند که درتغییر کاربری باید حساسیت داشته باشیم که صورت نگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی پروژه ها سوددهی ندارد و اگر خرید خدمت صورت گیرد شاید توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی به اهمیت رسانه ها در جذب سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: اگر مردم استان دلشان می سوزد اول سرمایه گذاری توسط مردم بومی صورت گیرد چرا که نمی شود که پولداران و توانمندان استان سرمایه خود را به استان های دیگر ببرند و بعد بگوییم که دنبال سرمایه گذار هستیم و این نقض غرض است.

 

پرویزی بیان کرد: اگر چند پروژه انجام شود اثر گذار است و بقیه می آیند چرا که یک سرمایه گذار ابتدا می پرسد که طرح توجیه دارد و یا خود بیرجندی ها به سرمایه گذاری تمایل دارند یا نه؟

 

وی ادامه داد: باید پیگیری و سماجت کنیم که سرمایه گذار داخلی بیاید و حمایت کنیم تا افراد دیگر جرأت حضور داشته باشند و این کار خیلی پیچیده ای نیست و تنها باید شرایط را فراهم کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشتر مشکلی که سرمایه گذاران دارند این است که در سیستم اداری آن ها را با چالش مواجه می کنیم، افزود: تسهیل امور این ها باید قلبی باشد و اگر اداری باشد وضعیت همین طور خواهد بود.

 

پرویزی اضافه کرد:  در پنجره واحد مشخص کنید که سطح برگزار کنندگان جلسه چه افرادی هستند اگر درحد کارشناسان هستند تعطیل کنید چرا که باید صرف مدیران و معاونین تام الاختیار  باشد وگرنه پنجره واحد اثری ندارد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد:  سازمان های که مشکل دارند مشکلات خود  را بگویند تا به پیش وزیر برویم تا مشکل حل شود.

 

پرویزی بیان کرد: فرصتی پیش آمده که می شود مشکلات تاریخی خیلی از بخش ها را حل کرد چرا که  همه مسؤلین کشور در مورد اقتصاد و حل مشکل سرمایه گذاری اتفاق نظر دارند و باید از این فرصت برای استان استفاده شود.

 

وی به ظرفیت صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این صندوق هم ظرفیتی ارزی و هم ریالی است و با کاهش سود بانکی اتفاق خیلی خوبی افتاد و این صندوق 8 درصد کمتر از سود بانکی تسهیلات ارائه می شود و اکنون با سود 10 درصد زمینه را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بیان عملیاتی ظرفیت های موجود مانند معافیت های مالی و بیان آن به مردم، گفت: این ها را عملیاتی کنیم و تنها در سیستم اداری ننویسیم چرا که اگرکسی بیاید و ببیند که این ها وعده ها نابجا بوده دیگر سابقه ما و شما اینقدر خراب خواهد شد که کسی به استان نیاید.

 

پرویزی با بیان اینکه باید فضا را بشکنیم و خیلی تاکنون در این زمینه موفق نبوده ایم  چرا که در این جا و در کشور ترمز خیلی چیزها در سیستم اداری است، افزود: هر دستوری از وزرات خانه می خواهید از وزارت خانه می گیریم چرا که در این مدت تصمیم های خوبی گرفته شده است.

 

وی تصریح کرد: بانک ها در برخی نامه ها می نویسند که اعتبار نداریم و یا سقف پرداخت و دریافت چقدر است؟ در حالی که از این حرف ها در این سال ها زیاد گفته اند و این ها قابل تحمل نیست و اگر مدیری نمی تواند، این کار را رها کند و اگر رها نکند ماکاری می کنیم که رها کند و برود و این را آقای جهانگیری گفتند که اگر مدیری نمی تواند کار را رها کند.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: وقتی تکلیف می کنند که بانک باید این کار انجام دهد باید انجام  بدهد و ما می خواهیم بانک خودش به استقبال کار برود.

 

پرویزی با بیان اینکه به بانک بگوییم پروژه های استان این ها است و انتخاب کنید، افزود: در این استان اجازه نمی دهیم که پروژه هایی را به بانک ها بدهند که بعد از وام گرفتن نیز همین طور بمانند چرا که این یک خیانت است و تسهیلات باید در اختیار پروژه ای قرار گیرد که پایدار باشد وگرنه طرف با سنگینترین بدهی کار را رها می کند و باید پروزه هایی که اطمینان وجود دارد که اگر کمک کنیم کار راه می افتد کمک شود.

 

وی تاکید کرد: سازمان بازرسی حتما باید ورود پیدا کند که پروژه هایی که تملیک شده به کجا رسیده است؟

 

 استاندار خراسان جنوبی افزود: چرا این پروژه ها واگذار نشده و اگر مدیران بانک ها فکر می کنند که با تملیک این واحدها به پولشان می رسند نشان دهند.

 

پرویزی با بیان اینکه بانک ها از سال 84 تا 91 حدود 21 مورد را تملک کردند بگویند که این واحدها چه وضعی دارند متروکه است یا واگذار شده اند، گفت:  این ظلم و خیانت را مسؤلین بانک ها از پول ملت انجام دادند و بگویند که چرا نفروختند و حتما باید رسیدگی  شود و اگر لازم باشد من اعلام جرم می کنم چرا که من با کسی تعارف ندارم و به دستگاه قضایی معرفی می کنم.

 

وی با اشاره به اینکه اگر بانک به پول نمی رسند تملیک نکند، افزود: در طی سال های گذشته دردولت قبلی 21 طرح تملک شده و باید مشخص شود و در سال 94 نیز در استان سه طرح تملک شده که باید بگویند که چه شد هرچند که من فکر می کنم تنها متروکه شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با مالکین قبلی کمک به راه اندازی شود یا برای طرح دیگری بفروشند.

 

پرویزی بیان کرد: حتما در جلسات کارگروه ها بازنگری شود و دستگاه ها نام ببرند که چه اتفاقی افتاده است و باید در میدان عمل کار شود.

 

وی با اشاره به اینکه با تصور طولانی بودن وضعیت خشکسالی باید اشتغال پایدار ایجاد کنیم، گفت: اینکه احساسی شغلی را ایجاد کنیم مدنظر دولت نیست.

 

استاندار خراسان جنوبی  با تأکید بر ورود جدی بانک ها و کمک دستگاه ها برای سرمایه گذاری، گفت: متاسفانه ورودی دانشگاه را سخت کردیم بعد راحت مدرک می دهیم در حالی که در دنیا ورودی راحت و خروجی سخت است و در امر سرمایه گذاری نیز باید ورود راحت باشد.

 

محمدهادی آرین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: مقرر شده که پروژه های استانی منطبق با سیاست های کلی و براساس طرح نیپا توسط هر یک از دسنگاه های اجرایی اخذ شود و پس از تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی استان  به دبیرخانه ستاد فرماندهی ارسال شود.

 

وی با بیان اینکه 7 کمیته در مجموعه ستاد راهبردی ومدیریت اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شده است، گفت: هر کدام از کمیته ها اعضای خود را داشته و جلسات به صورت هفتگی و منظم برگزار شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مشکلات اجرای پروژه ها در ستاد راهبردی بیان می شود تا اگر اشکالی وجود دارد در جلسات طرح و مرتفع شود.

 

آرین تصریح کرد: دو جلسه آموزشی برای دو هزار  و 440 نفر ساعت در دو روز با دعوت از مدرسین کشوری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است.

 

وی  با بیان اینکه  در مجموع 86 پروژه استانی براساس طرح نیپا توسط دستگاه‌های اجرایی استان اعلام شده است، گفت: از این تعداد  هفت طرح مربوط به راه و شهرسازی، 14 طرح مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دو طرح مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری، دو طرح مربوط به شرکت برق،  دو طرح مربوط به شرکت آب و فاضلاب روستایی، یک طرح مربوط به شرکت آب منطقه‌ای، یک طرح مربوط به شرکت گاز، 26 طرح مربوط به جهاد کشاورزی، چهار طرح مربوط به اداره امور اقتصادی و دارایی،  21 طرح مربوط به صنعت، معدن و تجارت، 2 طرح مربوط به دانشگاه‌ها و سه طرح مربوط به بانک‌ها بوده است.