آمار بیکاری در سربیشه بحرانی است

به نقل آوای سربیشه، بیکاری و نبود شغل امروزه در حالی به یکی از دغدغه های جوانان در سربیشه  تبدیل شده که حتی کسب مدارج بالای تحصیلی توسط این جوانان نتوانسته کمکی به حل  این معضل  نمایدو ازطرفی نیز تعطیلی تعدادی ازکارگاههای تولیدی و رکود در بازار مصرف نیز بر این آمارها اضافه کرده و تا انجائی که تعدیل های نیرو در برخی از کارخانجات مهم شهرستان از جمله ستاره کیان و کارخانه اکسید منیزیم که از قطب های اقتصادی این منطقه به شمار می رفتند نیز  سبب رشد قابل توجه این آمارها شده است .

 

تعطیلی برخی  معادن این شهرستان که زمانی تثبیت کننده جمعیت در روستاهای نوار مرزی بواسطه کار در آنها  بود است نیز امروزه بر این آمارها اضافه کرده است .

 

بازارچه مرزی میل 78 شهرستان سربیشه  که امروزه به عنوان یک قطب اقتصادی در خراسان جنوبی محسوب می شود نیز نتوانسته تاثیر لازم بر اشتغال جوانان در آن  منطقه مرزی داشته و جوانان در آن بازارچه فقط به امید تخلیه و بارگیری کالاها گذران زندگی می کند .

 

خبرنگار آوا در مصاحبه با یکی از این جوانان شهر سربیشه پیگیر چرایی عدم اشتغال وی می شود :

این جوان  فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که چند سالی است از این اداره به ان  اداره دنبال کار است و نمی خواست  اسمش فاش شود  به خبرنگار ما گفت تاکنون  در آزمون های   استخدامی  زیادی شرکت کرده  ولی  موفق به قبولی در ان آزمون ها نشده است .

 

وی اضافه کرد شاید جوانان سربیشه ای به علت پایین بودن امکانات نسبت به مراکز استان ها نتوانند در آزمون های ورودی به ادارت نمره قابل قبولی را  کسب کنند ولی این حق انهاست  که  در  ادارات شهرستانی خود مشغول به کار شوند .

 

وی همچنین  خاطر نشان کرد پس از ناامیدی از اشتغال در  کار اداری  روی به سوی مشاغل تولیدی آورده  است که در همان ابتدای کار نتوانسته از پس مخارج استعلامات آن کار  بر آید چه رسد به اینکه بتواند با معرفی چندین ضامن معتبر به  بانکها از تسهیلات آن  برای خود شغلی را راه اندازی کند .

 

حجت الاسلام سنجری امام جمعه شهرستان سربیشه نیز  در گفتگو با خبرنگار ما  آمار بیکاری در سربیشه را بحرانی بیان داشت .

 

امام جمعه شهرستان سربیشه اجرای مناسب سیاست های اقتصاد مقاومتی از جانب دولت، راه اندازی مجمع خیرین اشتغال برای جوانان ، فعال کردن کارگاههای تولیدی در شهرک صنعتی سربیشه و بهره برداری بهتر از ظرفیت های موجود در  بازارچه مرزی ماهیرود را از اهم راههای  برون رفت از معضل بیکاری  در این شهرستان بیان داشت .

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه  جوانان این منطقه در بازارچه مرزی ماهیرود به کارهای از قبیل تخلیه و بارگیری کالا مشغول هستند بیان داشت این بازارچه نتوانسته اشتغال جوانان این منطقه مرزی را تامین کند .

 

امام جمعه شهرستان سربیشه همچنین از مسئولین و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواست با توجه به اینکه استخدامی های ادارات امروزه استانی می باشد و شاید جوانان شهرستانی با توجه به  اختلافات امکانات توان رقابت با جوانان در مرکز استان را نداشته باشند   خواستار پیگیری  شهرستانی شدن استخدامی ها شد .

 

هرچند دریافت  ارائه آمار دقیقی از سوی برخی  مسئولین در خصوص بیکاری در سربیشه  میسر نشد ولی این آمار بنا  به صحبت های اخیر افضلی نماینده مردم شریف نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در یکی از خبرهای کار شده در همین پایگاه (متن خبر )  به بیش از 300 نفر لیسانس  و  3 هزار دیپلمه بیکار می رسد .