روز جهانی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در بیرجند برگزار می شود

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی این گونه جانوری در مناطق بیابانی منطقه زندگی می کند و سالهاست که نسل آن در معرض نابودی قرار دارد.

بر اساس گزارش های منتشره شده در رسانه ها تا سال 1390 جمعیت یوز در ۱۷ منطقه ایران، ۴۰تا ۷۰ قلاده گزارش شده و با احداث جاده بافق به سمت معادن منطقه جمعیت یوز در این منطقه کمتر شده است .

یکی از محیط بانان بازنشسته شهرستان طبس که اکنون همکار افتخاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است برای حمایت از این گونه در حال انقراض، کاروان تبلیغی که دور تا دور آن عکس یوز ایرانی است را با هزینه شخصی راه اندازی کرده است.

بهمن نجفی به خبرنگار ایرنا در طبس گفته بود که یوزپلنگ ایرانی حیوانی نادر و کمیاب است، شیر و ببر ایرانی کاملا از بین رفته و یوزپلنگ نیز در حال منقرض شدن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یوزپلنگ های ماده بیشتر در خطر هستند و در بیشتر عکس های ما یوز نر دیده می شود.

وی در خصوص کاروان یوز ایرانی گفت: این کار تبلیغی را خودمان انجام می دهیم و پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی خیلی با این امر موافق است.

از سال 1386 و با پیشنهاد « انجمن یوزپلنگ ایرانی» و مشارکت گروه های مردمی حفاظت محیط زیست، روز 9 شهریور به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گذاری شده است.

علت انتخاب این روز واقعه ای بود که سبب شد یوزپلنگ به عنوان یکی از مهمترین گونه های جانوری ایران بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

در نهم شهریور ١٣٧٣ یک ماده یوز به همراه سه توله اش برای نوشیدن آب به باغ های شهر بافق نزدیک شدند که به علت نبود آگاهی و تصور اشتباه مردم، این گونه جانوری مورد حمله مردم قرار گرفت در این حادثه ماده یوز زخمی فرار کرد، یکی از توله ها در محل کشته شد و محیط بانان فقط توانستند دو توله یوز زخمی را نجات دهند که یکی از توله ها در راه تهران جان داد.

تنها توله به جا مانده از این واقعه، یک یوزپلنگ ماده بود که به پارک پردیسان تهران منتقل شد و «ماریتا» نام گرفت به همین دلیل نهم شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نامگذاری شد.

یوز پلنگ آسیایی یکی از نادر ترین ترین گربه سانان جهان است و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر نابودی و انقراض قراردارد.

در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان طبس با انجام بررسی های لازم ، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست خراسان بزرگ قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال 1375 انجامید.

سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل مذکور در سال 1377 و با کمک سازمان های بین المللی « پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط» با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه 1380 تصویب شد.

بیش از 40 سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند.