فضای ناسالم جامعه به دلیل فراموشی امر به معروف است

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان در همایش امربه معروف و نهی از منکر ائمه جماعات و اصناف خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئله امر به معرف و نهی از منکر مسئله مهمی است که نباید از آن غفلت شود.

وی افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در مورد عواقب خطرناک ترک امر به معرف و نهی از منکر می‌فرمایند که «کسی حق ندارد امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند زیرا در این صورت بدترینها بر شما مسلط می‌شوند و اگر برگزیدگان شما هم دست بر دعا بردارند در صورت عدم توجه به پرتو امر به معرف و نهی از منکر دعایشان مستجاب نمی‌شود».

معاون دولت به مردم ستاد امربه معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: دلیل اینکه امروز فضای جامعه ما فضای ناسالم است به دلیل فراموشی مسئله امربه معرف و نهی از منکر است.

لطفیان بیان کرد: دو اشکال جدی که امروز در جامعه ما وجود دارد این است که انسانهای ناکارآمد در مسند امور هستند کاری به حوزه دولت نداریم و مسئله در حوزه مردمی است مانند اتفاقات عجیب و غریبی که در حوزه بازار، مسجد و حوزه‌ها اتفاق می‌افتد که تسلط بدها بر جامعه است. مثلاً امروز کاسب خوب زیاد در جامعه داریم اما فضای طوری پیش رفته است که مردم به کاسب خوب هم خیلی اعتماد نمی‌کنند.

وی افزود: اشکال دوم این است که دعا و توکل به خدا در جامعه کم شده است خداوند دعا را به عنوان سرآمد همه امور معرفی می‌کند و مهم‌ترین آثار و عبادتهای ما در قالب دعا به عالم بالا می‌رود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: ائمه اطهار(ع) در مورد فریضه امر به معرف و نهی از منکر می‌فرمایند که «تفاوت واجبات نسبت به امر به معرف و نهی از منکر مانند رطوبت دهان انسان در برابر اقیانوس است» پس باید مسئله فراگیری امر به معرف و نهی از منکر به صورت جدی در جامعه دنبال شود و از همین اجتماعات کوچک باید شروع کرد.

لطفیان با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب مظلوم، مقفول و مهجور است افزود: هدف ما از امر به معرف و نهی از منکر ابتدا انجام تکلیف الهی، اصلاح گناهکاران، اصلاح جامعه و در نهایت اصلاح خودمان است.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: یاد گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر و موارد واجب بودن و نبون آن و موارد جواز و و عدم جواز آن واجب است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: گاهی یاد نگرفتن خود مسئله امر به معروف و نهی از منکر ممکن است ما را به منکر دچار کند.

لطفیان بیان کرد: دیدن گناه و عدم از نهی آن، عادی شدن گناه، رضایت به انجام گناه، کمک به انجام گناه، ارتکاب گناه، اصرار در انجام گناه، دعوت دیگران به گناه، تبلیغ و سرمایه‌گذاری در انجام گناه سبب سقوط تدریجی گناهکار می‌شود و سکوت و بی‌تفاوتی در مقابل اعمال منکر دیگران زمینه‌ای برای ارتکاب به گناه بزرگتر و در نتیجه هلاکت شخص می‌شود.

وی در مورد ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که قضا ندارد و از نماز، روزه و جهاد بالاتر است.

معاون دولت به مردم ستاد امربه معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آیات و احادث فراوانی از جمله 120 آیه در قرآن کریم، 900 حدیث وجود دارد و تأکیدات فراوانی در این زمینه از سوی مقام معظم رهبری شده است.

27 حوزه کاری در شوراهای مردمی امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی در این همایش اظهار داشت: به لحاظ تشکیلاتی و سازمانی امربه معروف و نهی از منکر در فصل هشتم قانون اساسی امربه معروف و نهی از منکر با توجه به وقفه چند ساله در سال 94 تصویب شد.

سیدهادی موسوی‌زاهد افزود: در راستای این موضوع قانون آمرین به معروف در مجلس تصویب شده است و عملاً در سال 95 وارد فاز اجرای این قانون شده‌ایم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح کرد: شرح وظایف شوراها و گروههای امر به معروف و نهی از منکر ابلاغ شده است که بخشی از آن برای گروه اصناف و مساجد بوده است.

موسوی‌زاهد بیان کرد: اگر خواسته باشیم در مورد امر به معروف و نهی از منکر مرزی مشخص کنیم منهای مرز خصوصی که خانه و خانواده است، مرز دیگری وجود ندارد.

وی افزود: برنامه‌ها و تشکیلات ستاد به گونه‌ای است که در برگیرنده همه ابعاد جامعه است و تنها مرز آن مرز خصوصی خانه و خانواده است.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح کرد: ساختار ستاد امربه معروف و نهی از منکر وابسته به هیچ ارگانی نیست و دارای تشکیلات کاملاً مستقل و زیر مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: شوراهای مردمی امر به معروف و نهی از منکر در 27 حوزه کاری مشخص شده است که یکی از آنها، حوزه‌ اصناف و مساجد است.

موسوی‌زاهد بیان کرد: در حوزه مساجد امام جماعت مسجد به عنوان رئیس شورای امربه معروف در قالب گروه 5 تا 7 نفره  مشخص می‌شود و شرح وظایف نیز مشخص است.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوب اظهار داشت: هدف از تشکیل این شوراها این است که کار اجرایی توسط این گروه‌ها انجام می‌شود و ستاد امر به معروف تنها کارهای هماهنگی، پشتیبانی و ستادی را انجام می‌دهند.