خراسان
جنوبی در زمینه مبارزه با کالاهای قاچاق در جایگاه نخست قرار دارد

علی تهوری صبح امروز در همایش همایش گرامیداشت غذا و دارو و تقدیر از برترین‌های صنعت غذایی خراسان جنوبی اظهار داشت: صنعت و معدن به عنوان متولی حوزه صنعت تمام تلاش خود را برای فعال‌سازی و احیای واحدهای تولیدی به‌کار می‌گیرد.

وی افزود: باتوجه به شرایطی که در سال گذشته مبنی بر تقاضای بازار وجود داشته است کارگاهها و واحدهای تولیدی با مشکلاتی روبه‌رو شدند.

رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در این زمینه دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در بخش صنعت و معدن وامهایی را به واحدهای تولیدی اختصاص داده است تا با مشکلات کمتری در این زمینه روبه‌رو شوند.

تهوری تصریح کرد: این وامها ممانعتی برای تولیدکنندگانی که چکهای برگشتی دارند ایجاد نمی‌کند و می‌توانند از این وام استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات واحدهای تولیدی نقدینگی است که با أخذ این وام مشکلات برطرف می‌شود خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند تا در این راستا واحدهای تولیدی بتوانند سطح تولید خود را افزایش دهند و واحدهای تعطیل شده مجدد وارد عرصه تولید و فعالیت شوند و محصولات خود را ارتقا دهند.

کالاهای استراتژیک خراسان جنوبی به صورت فله‌ای از استان خارج می‌شود

رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در استان تکنولوژیی که باعث افزایش توان تولید و کیفیت کالا شود وجود ندارد پس باید در زمینه نیاز و سلیقه مصرف کننده تلاش کنیم تا بتوانیم کالاهای صادراتی بیشتری را از استان داشته باشیم.

تهوری با اشاره به کالاهای استراتژیک استان اظهار داشت: استان خراسان جنوبی دارای 3 محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران است که در بحث صادرات آن کمترین سودآوری را داشته‌ایم.

وی افزود: این کالاهای استراتژیک به صورت فله‌ای از استان خارج می‌شود و دارای بسته‌بندی مشخصی نیست به همین دلیل کمترین سود نصیب تولیدکننده می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: تولیدکننده هر چقدر کیفیت کالای خود را بالا ببرد ممکن است با عرضه کالای قاچاق در استان مواجه شود که باید در این راستا از عرضه کالای قاچاق در استان جلوگیری شود تا توان رقابت از واحدهای تولیدی گرفته نشود.

تهوری بیان کرد: سطح پرونده‌های کالای قاچاق نشان دهنده این است که در حوزه بازرسی رشد خوبی صورت گرفته است و در این زمینه 217 درصد رشد پرونده انجام شده است که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

بازار فروش محصولات معدنی و استراتژیک استان شناسایی شود

وی با اشاره به اینکه کالاهای دخانیاتی و سیگار سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد تصریح کرد: خراسان جنوبی اولین استانی است که در سطح عرضه، کالاهای قاچاق  را جمع‌آوری کرده است و امیدواریم در این زمینه با جدیت با همکاری پلیس و اداره قاچاق کالا در سطح عرضه و سایر سطوح حمل و نقل بتوانیم جامعه را در شرایط ایمن پیش ببریم.

رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کالاهای تاریخ مصرف گذشته نیز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد که به شدت با این موضوع برخورد می‌شود.

تهوری با اشاره به اینکه آموزش اصناف باعث می‌شود تا سطح آگاهی عمومی جامعه و عرضه کنندگان کالا و خدمات افزایش پیدا کند افزود: در بحث صادرات خراسان جنوبی یک استان معدنی است که  در برخی معادن بیشترین فروش و صادرات را داشته است و امیدواریم بتوانیم بازارهای خوبی را به دست بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: برای کالاهای استراتژیک استان باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر بازارهای هدف را شناسایی کنیم و در این زمینه با مکان‌سنجی و نیازسنجی بتوانیم بازارهای خوبی را به دست بیاوریم.