به جای داروهای آرام بخش، کتاب می خوانم

شهربانو الوانی کتابدار و کتابخوان نمونه استان خراسان جنوبی در گفتگوی تفصیلی گفت: من از دوران کودکی به کتاب خیلی علاقه مند بودم و از پنجم دبستان عضو کانون پرورش فکری شدم و به عنوان یک عضو فعال کانون کتاب زیاد مطالعه می کردم و پس از اتمام تحصیل در همانجا استخدام شدم.

 

وی که در حال حاضر 53 سال سن دارد و 4 سال از بازنشستگی اش می گذرد، به خبرنگار ما گفت: من از سال 1355 تاکنون روزی را بدون کتاب نگذرانده ام و همیشه دیگران را نیز به این مهم تشویق می کنم.

 

این بانوی بازنشسته فرهنگی به اهمیت کتاب و کتاب خوانی اشاره کرد و اظهار داشت: شخصیت انسان ها با کتاب ساخته می شود و انسان برای انجام صحیح همه کارها از درست کردن یک کاردستی گرفته تا معرفی و شناخت شخصیت های برتر به کتاب نیازمند است.

 

الوانی با بیان اینکه بیشتر اهل مطالعه ی کتب تاریخی و رمان هستم گفت: کتاب های قصه را خیلی دوست دارم و مدتی پیش به عنوان قصه گوی رادیو خدمت کردم و در حال حاضر کودکانی را که دچار مشکلات شخصیتی و رفتاری هستند قصه درمانی می کنم.

 

وی ادامه داد: این قدر با کتاب مانوس هستم که شبها به جای استفاده از قرص خواب آور یا مسکن از کتاب استفاده می کنم و همیشه با مطالعه احساس آرامش می کنم و بخواب فرو می روم.

 

کتابخوان نمونه بیرجندی اضافه کرد: وقتی همسرم زنده بود هیچ مشکلی با مطالعه من نداشت و حتی شبها که من در حین مطالعه به خواب می رفتم و برق را روشن می گذاشتم، همسرم برق را خاموش می کرد.

 

الوانی گفت: فرزندانم نیز به مطالعه علاقه مند هستند و برای نوه هایم قصه می خوانم.

 

وی به وابستگی بیش از حد مردم به فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در فضای مجازی غرق شده اند و ضررهای آن را در نظر نمی گیرند و دیگر کتاب را به حساب نمی آورند.

 

این بانوی کتابخوان با بیان اینکه با مردم برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز با استفاده از فضای مجازی گویی یک میانبر انتخاب کرده اند و فقط گریزی به مطلب می زنند، افزود: استفاده بیش از حد از فضای مجازی اثرات مخربی بر چشم ها و مغز می گذارد و بیش از 90 درصد سرطان ها به همین امواج برمی گردد.

 

الوانی گفت: مطالعه من بسته به وقتم دارد اماحداقل نیم ساعت و حداکثر 3 ساعت در روز مطالعه می کنم.

 

وی خطاب به کتابخوانان گفت: همیشه از کتاب ها خلاصه برداری کنید تا بیشتر در ذهن شما ماندگار شود.

 

این بانوی بازنشسته فرهنگی در پایان به مادران توصیه کرد: انس با کتاب را از زمان نوزادی به کودک بیاموزند و برایش قصه بخوانند و نگذارند کودک کتاب را پاره کند و حتی توصیه می کنم مادران در دوران بارداری نیز برای فرزندشان کتاب بخوانند.