آتش‌سوزی مرغداری در قاینات منجر به تلف شدن بیش از ۱۸ هزار
مرغ
شد

علی گوهری در این رابطه اظهار داشت: آتش‌سوزی در یک واحد مرغداری  تخم گذار 30 هزار قطعه‌ای شهرستان به وقوع پیوست که بلافاصله  با حضور پرسنل پرتلاش آتش نشانی شعله‌های آتش مهار شد که متاسفانه در این آتش‌سوزی 18هزار و 500 قطعه مرغ تخمگذار تلف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات افزود: علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی را با توجه به گستردگی آن نیازمند بررسی‌های بیشتر کارشناسان سازمان آتش‌نشانی است.

وی در مورد پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در مرغداری‌ها گفت: طبق آخرین توصیه‌های ایمنی اداره برق منطقه‌ای لازم و ضروری است مالکان مرغداری‌ها سیستم‌های برقی سالن‌های محل نگهداری طیور را کنترل و اجزای به کار برده شده در سالن را تا حد امکان از جنس غیر قابل اشتعال استفاده کنند.

گوهری همچنین نصب سیستم اعلام حریق در سالن‌های مرغداری‌ها و بازرسی و کنترل آن را لازم دانست و خاطرنشان کرد: باید مجموع کارکنان مرغداری‌ها آموزش‌های لازم در خصوص کار با سیستم‌های اطفاء حریق را دیده باشند و در صورت امکان از وسایل هشداردهنده نظیر زنگ اعلام خطر یا سوت در زمان بروز خطر استفاده کنند.

جابه‌جایی طیور خارج از ضوابط بهداشتی دامپزشکی ممنوع است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی اعلام کرد هر گونه جابه‌جایی طیور خارج از ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی ممنوع است.

محمد اصغرزاده به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های البرز، آذربایجانشرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی و تلفات طیور اشاره کرد و افزود: به منظور پیشگیری از این بیماری فعالیت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی استان تشدید شده و جابجایی طیور، کود مرغی و خوراک طیور فقط با دریافت مجوزهای حمل بهداشتی امکان پذیر است.

وی در این رابطه افزود: با هماهنگی صورت گرفته با مراجع قضایی با متخلفان و افرادی که مبادرت به نقل و انتقال طیور خارج از ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کنند برخورد قاطع می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی به سرعت بالای انتشار این بیماری اشاره کرد و از هم استانی‌ها خواست از خرید طیور زنده از بازارچه‌های محلی خودداری کنند و درصورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان اهلی و وحشی موضوع را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

اصغرزاده در خصوص مباحث آموزشی برای تولیدکنندگان گفت: مخاطرات شیوع و انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و طیور از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولیدکنندگان و واحدهای روستایی توسط کارشناسان دامپزشکی در شهرستان‌ها به صورت مستمر برگزار شده است.

توقیف 21 رأس گوسفند در شهرستان درمیان

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان گفت: یک محموله گوسفند فاقد مجوز حمل در شهرستان درمیان توقیف شد.

مهدی مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در درمیان اظهار داشت: با همکاری پاسگاه گزیک نیروی انتظامی از یک دستگاه خودرو که به سمت زیرکوه در حرکت بود تعداد 21 راس گوسفند فاقد گواهی بهداشتی حمل را کشف و ضبط کردند.

وی تصریح کرد: بعد ازبررسی‌های انجام شده و مشخص شدن مبدأ بارگیری و بررسی سلامت دامها و تایید واکسیناسیون تب برفکی و پلاک کوبی محموله ترخیص شده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان یاداور شد: یکی از راههای پیشگیری از بروز بیماری در مناطق عاری از آن کنترل تردد و ممانعت از جابجایی دامها بدون هویت بهداشتی است از این رو از تمام دامداران تقاضا می‌شود جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری از جابجایی دام بدون هماهنگی با شبکه دامپزشکی خودداری کرده و نسبت به اخذ مجوزهای بهداشتی قرنطینه‌ای اقدام کنند.

برگزاری کمیته آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان طبس

در محل معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس کمیته آنفولانزای فوق حاد پرندگان شهرستان طبس تشکیل جلسه داد.

معاون سیاسی اجتماعی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس با توجه به شیوع بیماری فوق حاد پرندگان در چند استان و اهمیت برگزاری این کمیته بر ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاهها در زمینه پیشگیری از بیماری تاکید کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس نیز در این جلسه در رابطه با عامل بیماری، راههای انتقال، تاریخچه، علائم، راههای کنترل و وضعیت بیماری در جهان و ایران مطالبی را بیان کرد.

محمدجلال هادیان در ادامه بر ضرورت و حساسیت بیشتر در کنترل حمل و نقل طیور و فرآورده‌های خام طیور و جلوگیری از موارد فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی و آموزش و اطلاع رسانی و ممنوعیت شکار پرندگان و آمادگی و آموزش نیروهای بسیجی و همکاری همه دستگاهها در زمان بحران تاکید کرد.

مرغ با وزن بالای 2200 گرم به صورت قطعه‌بندی توزیع می‌شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: مرغهایی که بالای 2200 گرم وزن دارند به صورت قطعه بندی شده بین مصرف کنندگان توزیع می‌شود.

محمد اصغرزاده با اعلام این مطلب با اشاره به برنامه موجود برای تولید مرغهایی در سایز 1800 تا 1400 گرم گفت: این تولیدات در چند فاز و مرحله اجرا می‌شود که در نهایت وزن مطلوب 1400 گرم خواهد بود.

وی اظهار داشت: تولید مرغ در این وزن باعث می‌شود طعم گوشت مرغ سایز به دلیل کاهش مقدار چربی بسیار مطلوبتر شود و گوشت مرغ با کیفیت بالاتر و ارزش غذایی بیشتری تولید خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه مرغهای بالای سایز 2200 گرم به صورت قطعه‌بندی توزیع خواهند شد، گفت: بهترین بازدهی از نظر اقتصادی و بالاتر میزان بهره‌وری تولیدی گوشت نسبت به خوراک مرغ در وزن 1400 گرم است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه در تولید مرغ سایز با مشکلی مواجه نیستیم، ادامه داد: همزمان با اجرایی شدن این طرح کار طرح ساماندهی قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ برای هتلها و رستورانها نیز عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به گزارشاتی مبنی بر بروز بیماری آنفلوآنزا در برخی نقاط کشور، بر رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای برای پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بر رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای و شست و شو و ضد عفونی خودروها و اخذ گواهی قرنطینه‌ای حمل مرغ زنده، پیش از کشتار تاکید کرد.