تکذیب و تاییدهای مدیر مدرسه و آموزش و پرورش قاین

صبح امروز خبری مبنی بر تنبیه دانش آموزان دبیرستان شهید صدوقی قاین در رسانه ها منتشر شد که علت این تنبیه به گفته دانش آموزان کم شدن نمرات امتحانی بوده است.

 

پدر یکی از دانش آموزان تنبیه شده با بیان این که دریکی از روستاهای قاین زندگی می کنم و با هزاران بدبختی هزینه تحصیل فرزندم را تامین می کنم و هر روز مدرسه یک پولی را از ما می خواهد و به هرصورتی که هست پول را می دهم تا فرزندم درس بخواند، اما امروز که شاهد کتک خوردن فرزندم بودم  با خود گفته ام اگر ترک تحصیل کند بهتر است از اینکه به این صورت کتک بخورد و آبرویش جلوی دوستانش برود. اما معلم چه حقی داشته است که به این طرز فجیع فرزندان ما را برای یک نمره به باد کتک بگیرد.

 

در حالی که مدیر و حراست آموزش و پرورش قاین در این خصوص  پاسخگو نبودند، اما  یکی دیگر از کارمندان این اداره اعلام کرده است که  این موضوع از سوی مدیریت اداره رد شده است.

 

روابط عمومی اداره آموزش و پرورش قاین هم پس از پیگیری توسط خبرنگار نسیم قاین با ارسال پیامکی با عنوان" موضوع بررسی شد وصحت ندارد " این موضوع را انکارکرد.

 

کهن ترابی فرماندار و رئیس شورای آموزش وپرورش شهرستان هم گفته است که هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نشده و موضوع پیگیری و برخورد جدی  خواهد شد.

 

یکی از فرهنگیان شهرستان قاین هم در گفتگو با  خاورستان؛ با اشاره به اینکه این دانش آموزان در دو نوبت توسط مدیر و معلم تنبیه شده اند گفت: ابتدا مدیر مدرسه دانش آموزان را به صورت دو دست و یک پا بالا تنبیه کرده و پس از آن معلم برای تنبیه با شیلنگ به جان آنها افتاده است و سیلی هایی به صورت دانش آموزان زده که رد انگشتانش بر صورت آنها باقی مانده است.

 

این فرهنگی گفت: دیروز 12 نفر از دانش آموزان برای شکایت به آموزش و پرورش قاین مراجعه و به رئیس اداره و بازرسی شکایت کرده اند.

 

وی بیان کرد: متاسفانه مسئولان اداره آموزش و پرورش قاین ابتدا این موضوع را تکذیب کرده اند، اما اکنون که این موضوع رسانه ای شده است، این موضوع را پذیرفتند و به آن اذعان کرده و پیگیرند تا با معلم متخلف برخورد کنند.

 

وی اظهارکرد: پس از تنبیه دانش آموزان، برخی با مدیرمدرسه تماس گرفته اند که وی موضوع تنبیه را تکذیب کرده و گفته است که دانش آموزان با هم دعوا کرده اند و موضوع را تغییر داده است. اما دوباره که با وی تماس گرفته شده و گفته شده که در خصوص تنبیه دانش آموزان اطلاعات موثقی وجود دارد و والدین دانش آموزان شاکی هستند.

 

این فرهنگی گفت: اما وقتی فرماندار قاین گفته است که به اتاق من بیایند و برخورد می کنم، مدیر مدرسه دوباره تلفنش را جواب نداده است.

 

عباس لامعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در گفتگو با  خاورستان، در خصوص تنبیه دانش آموزان در یک مدرسه قاین، گفت: به رئیس آموزش و پرورش قاین و حراست آموزش و پرورش گفته ام که موضوع را پیگیری و کتبا به من گزارش کنند.

  

لامعی با تاکید بر اینکه طبق قانون تنبیه در آموزش وپرورش توسط هر کسی اعم از معلم، مدیر و معاون ممنوع است، گفت: تعلیم، تربیت و تنبیه با هم سنخیتی ندارند وشخصیت دانش آموز شخصیت بالایی است و تنبیه اصلا با تربیت دانش آموز معنا ندارد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه من الان قضاوت نمی کنم چون نمی دانم دانش آموز چطور رفتار کرده است که وی وادار به این عمل شده است، افزود: اصلا معلم به هیچ وجه حق ندارد دانش آموز را تنبیه کند و معلم را به تخلفات اداری معرفی می کنیم و حتی اگر ولی دانش آموز هم گذشت کرده باشد من خودم به شدت پیگیر این قضیه هستم.

 

یکی از والدین دانش آموزان نیز در گفتگو با  خاورستان؛ با اشاره به اینکه پس از تنبیه فرزندم، مدیرمدرسه ساعت 12 شب گذشته و امروز ساعت 8 صبح به منزلمان آمده است افزود: این معلم در برخورد با دانش آموزان رفتار خوبی نکرده است، و به گونه ای آنها را تنبیه کرده که آثار آن بر روی بدن فرزندم موجود است.

 

مهدی زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر بیرجند  هم در گفتگو با  خاورستان؛در خصوص این موضوع اظهار کرد: در آیین نامه انضباطی اجرایی مدارس دقیقا شرایط بیان شده است و تنبیه بدنی به طور کامل ممنوع است ضمن اینکه بخشی از تخلفات اداری نیز محسوب می شود.

 

وی افزود: معمولا برای بررسی این گونه موارد باید به دایره ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند تا اگر بار حقوقی داشته باشد، طبق قانون عمل شود.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر بیرجند خاطر نشان کرد: تنبیه هم درجاتی دارد؛ ابتدا تذکراتی که به خود دانش آموز و خانواده وی داده می شود وجابجاهایی که در کلاس صورت می گیرد در ادامه می آید و نهایت آن این است که از یک مدرسه به مدرسه دیگری منتقل شوند اما در هیچ مواردی تنبیه بدنی ذکر نشده و کاملا ممنوع است.

 

مهدی زاده تصریح کرد: مجازات این عمل را اداره تخلفات بررسی می کند و معمولا اگر مراجعه شود، پیگیری هایی صورت می گیرد و به بخش تخلفات اداری ارجاع داده تا حکم مربوطه صادر شود.

 

وی تأکید کرد: تنبیه بدنی و تنبیه روانی که در برخی مواقع اتفاق می افتد به طور کل محکوم است.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر بیرجند ادامه داد: توصیه می کنم معلمان قبل از اینکه اقدام به چنین کاری کنند حتما باید در حوزه روان شناسی کودک اطلاع کامل داشته باشند و آثار و عواقب این نوع تنبیهات را بدانند.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه به نظر من همه معلمان باید با مسائل حقوقی که در رابطه با این نوع رفتارها است آشنا شوند، عنوان کرد: گذاشتن یک دوره آموزشی برای تخلفات لازم و ضروری است زیرا خیلی از معلمان شاید در جریان تخلفات آموزشی نباشند.

 

وی ابراز داشت: معلمان نباید فراموش کنند که هدفشان از تعلیم و تربیت چیست و اگر هدف این موضوع را بداند و به آن مقید باشد هیچ وقت تنبیه بدنی نمی کند.