10 هزار مورد سرکشی توسط اکیپ‌های گشت مشترک از اراضی مشهد

محمد بخشی محبی بعدازظهر امروز در نشست خبری شورای حفظ حقوق بیت‌المال که با موضوع تشریح فعالیت‌های اکیپ گشت مشترک در خصوص رفع تصرف از اراضی ملی برگزار شد، اظهار کرد:اقدامات شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سطح کشور بی‌نظیر بوده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: به لحاظ جایگاه قانونی به نظر می‌رسد خلأ عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر زمین با وجود شورای حفظ حقوق بیت‌المال برطرف می‌شود.

سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال بیان کرد: این شورا بر اساس اصل 45 قانون اساسی در خصوص حفاظت اراضی ملی اقدام می‌کند، به‌ عنوان‌ مثال در سال 92 که موضوع ارتفاعات جنوب مشهد مقدس مطرح شد به خاطر عدم هماهنگی که بین برخی متولیان وجود داشت با مشکلاتی روبرو شدیم.

وی عنوان کرد: یک اقدام ابتکاری توسط این شورا صورت گرفت و آن ایجاد یک اکیپ گشت مشترک در ارتفاعات جنوب مشهد مقدس بود، در نتیجه این اکیپ مشترک ایجاد شد و وظیفه‌اش کنترل و شناسایی در جهت رفع تصرف اراضی بود.

وی ادامه داد: اکیپ گشت مشترک این نوید را به ما داد که می‌توان در خصوص اراضی متعلق به مردم هم به‌مانند این اقدام عمل کرد، با این دید در مشهد مقدس یک نگرانی داشتیم و آن این بود که عمده تصرفات اراضی ملی و مردم در ایام عید رخ می‌داد، بنابراین در نبود برخی از متولیان امر زمین باید گفت برخی افراد با بهانه‌های مختلف و سندسازی‌ها اراضی ملی را تغییر کاربری می‌دادند و با قطعه‌قطعه کردن زمین‌ها و فروش آن‌ها به افراد عادی ما را با یک مشکل جدی روبرو می‌کردند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: با این نگرش تقریباً حدود 60 درصد از اراضی ملی که متعلق به مردم بود در ایام عید مورد تصرف واقع می‌شد و ما باید یک سال پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار می‌دادیم که چالش‌های زیادی ایجاد کرده بود.

وی تأکید کرد: در این چند سال اخیر با اطلاع‌رسانی فراوانی که صورت گرفت بنا شد مردم حین خرید زمین حتماً بحث سند مالکیت و وضعیت کاربری زمین باید مدنظرشان باشد، با این رویکرد امسال براثر تجربه‌ای که در موضوع ارتفاعات جنوب داشتیم اقدامات خوبی را انجام دادیم.

سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال یادآور شد: بنابراین اکیپ گشت مشترک امسال در خصوص همه اراضی مشهد مقدس و حوزه طرقبه شاندیز به جهت اینکه مانع تصرفات شود حضور داشت.

وی اظهار کرد: در بازدیدهایی که شخص دادستان محترم داشتند دستورات قاطعی را در خصوص پیشگیری از تصرفات و تغییر کاربری اراضی صادر کرده‌اند، باید گفت این زمین‌ها متعلق به همه مردم است و شورای حفظ حقوق بیت‌المال این وظیفه را دارد که نظارت کلی را در جهت اجرای قانون داشته باشد.

بخشی محبی تأکید کرد: در خراسان رضوی امسال اکیپ گشت مشترک با حضور نهادهای مرتبط مثل منابع طبیعی، راه و شهرسازی،اداره اوقاف، آستان قدس رضوی، جهاد کشاورزی و امور اراضی، اداره اطلاعات و دادسرای مشهد تشکیل شد که چندوظیفه داشت و اولین آن مراقبت از اراضی ملی بود.

وی ادامه داد: وظیفه دوم این اکیپ تذکر به افرادی بود که بنای قطعه‌بندی و تصرف اراضی داشتند و همچنین وظیفه بعدی آن‌ها برخورد و اعلام گزارش بود، همچنین چهار پایگاه برای اکیپ‌های گشت مشترک ایجادشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به اینکه 10 هزار مورد بازدید و سرکشی توسط اکیپ‌های گشت مشترک صورت گرفته، عنوان کرد: 200 نفر از پرسنل ادارات مختلف در این بازدیدها حضور داشتند و در این اکیپ‌ها فعالیت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این فاصله یک هزار و500 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی و موقوفات رفع تصرف شدند و به کاربری اصلی خودشان برگشتند.