مرغداران خراسان رضوی در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارند

سعید سلطان محمدی؛ دبیر انجمن اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی در خصوص اعتراضات مرغداران گوشتی در مقابل سازمان جهاد کشاورزی و استانداری خراسان رضوی، اظهار داشت: تمامی مرغداران استان ورشکسته یا در حال ورشکستگی هستند.

 

وی در ادامه درباره خبر خودسوزی یکی از مرغداران در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی گفت: این فرد قبل از اقدام به خودسوزی تصمیمش را با انجمن در میان گذاشته و انجمن او را از این اقدام بازداشته بود. اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید مرغداران ما دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

 

سلطان محمدی در خصوص مشکلات مرغداران گوشتی بیان داشت: این مشکلات به چندین بخش مختلف تقسیم می‌شوند. عمده‌ترین مشکل که مسئولیت آن با اداره دامپزشکی استان است، عدم نظارت بر واردات بی‌رویه گوشت مرغ از استان‌های شمالی کشور به علت قیمت پایین‌تر می‌باشد؛ درصورتی‌که در استان ۷۶ تن تولید گوشت مرغ مازاد داریم.

 

وی در ادامه افزود: دومین مشکلی که مرغداران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولیت آن با اداره جهاد کشاورزی استان می‌باشد، صدور بی‌رویه پروانه‌های احداث مرغداری است، که با این عمل تولید افزایش یافته درصورتی‌که تقاضا ثابت مانده است؛ این امر باعث تولید مازاد شده و متأسفانه سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تنظیم بازار هیچ‌گونه مدیریتی بر آن نداشته‌اند.

 

دبیر انجمن اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی در خصوص قیمت‌گذاری گوشت مرغ در استان بیان داشت: قیمت‌گذاری توسط انجمن اتحادیه مرغداران بنا بر تولید و تقاضا انجام می‌گیرد. متأسفانه با رقابت ناسالم موجود در بازار قیمت مرغ شکسته شده است به صورتی که قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ برای مرغدار ۴۲۰۰ تومان می‌باشد درصورتی‌که قیمت خریداری شده از مرغدار ۳۵۰۰ تومان است، با این احتساب مرغدار ۷۰ تومان در هر کیلو مرغ ضرر می‌کند.

 

سلطان محمدی با بیان مشکلات بانکی مرغداران خاطرنشان شد: وام‌هایی که مرغداران از بانک‌های عامل دریافت نموده‌اند وام‌های مدنی با سود ۸ درصد بوده است بدین معنی که بانک در سود و زیان مرغداران سهیم می‌باشد اما اکنون بانک‌ها ادعای سود ۲۸ درصدی از مرغداران می‌کنند.

 

وی در ادامه نقد شدیدی بر اتحادیه مرغداران وارد نمود و اذعان داشت: علت پیگیری نشدن مطالبات مرغداران متأسفانه اتحادیه مرغداران است، زیرا رؤسای این اتحادیه به‌صورت انتصابی بر سرکار آمده‌اند و هیچ‌گونه درکی از مرغداری و مشکلات این صنف ندارند.

 

دبیر انجمن اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان شد: امیدوارم مسئولین مربوطه تدبیری برای حل معضل صنعت ورشکسته پرورش مرغ گوشتی بیندیشند تا دیگر شاهد خودسوزی فردی به علت ورشکستگی مالی نباشیم.