قانون جامع حمایت از حقوق معلولان برگشت داده شد

دکتر حسین نحوی نژاد ظهر  شنبه در حاشیه سومین نشست در سراسری دبیران کمیسیون های پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت که در هتل آزادی مشهد برگزار شد با اشاره به مشکلات قانون حمایت از معلولان تصریح کرد: از جمله مشکلات این قانون می توان به ماده ۱۶ اشاره کرد که اجرای قانون را منوط به تامین اعتبار کرده است، همچنین  نداشتن ضمانت اجرایی بالا از دیگر مشکلات این قانون می باشد.

وی ادامه داد: در چندسال گذشته تلاش شد تا این قانون مورد بازنگری قرار بگیرد در نهایت سال ۹۴ لایحه ای در کمیسیون های مختلف دولت به تصویب و وارد هیئت دولت شد که به دو بخش تقسیم گردید.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور توضیح داد: بخش اول قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در اختیار دولت بود طی مصوبه ای در شهریور ماه سال گذشته به برخی از دستگاه ها ابلاغ و انجام شد و بخشی که نیاز به تصویب مجلس داشت به مجلس ارائه و با انجام رایزنی و مذاکرات مقرر شد نمایندگان خارج از نوبت به این لایحه رسیدگی کنند که در این راستا کمیسیون مشترکی جهت رسیدگی به این لایحه تشکیل و منجر به تصویب لایحه در کمیسیون شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه تصویب این لایحه براساس اصل ۸۵ به کمیسیون تخصصی واگذار شده بود شورای نگهبان لایحه را به دلیل اینکه شامل این اصل نمی شده برگشت داد که امیدواریم با سعه صدر مجلس و برطرف کردن ایرادات این قانون تصویب شود.

دکتر نحوی نژاد از جمله امتیازات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را افزایس مستمری معلولان شدید که فاقد کار هستند، جبران عدم کارایی برای کارکنان، بیمه معلولان، افزایش فضای آموزشی و خدمات رسان و داشتن جنبه تکلیفی و نظارت معاون اول ریاست جمهوری بر اجرای این قانون دانست.

وی افزود: در حال حاضر درصد معلولیت های بارز کشور دارای عواقب که نیاز به خدمات توانبخشی دارند حدود ۲ درصد است.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به وضعیت جمعیت کشور باید با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول روبرو باشیم که تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سازمان های بهزیستی کشور ثبت نام کردند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور ادامه داد: بیشترین معلولیت به ترتیب شامل معلولیت جسمی و حرکتی، ‌ معلولیت ذهنی، ‌ معلولیت شنوایی و بینایی و در نهایت معلولان روانی مزمن و چند معلولیتی می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهای حادثه خیز جهان است آمار تصادفات نیز به طبع بیشتر است که همین عامل بسیاری از معلولیت های در کشور است.

دکتر نحوی نژاد اضافه کرد: از دیگر عواملی که باعث معلولیت افراد می شود می توان به بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون، ‌ بالا رفتن درصد سالمندان و بیماری ها و معلولیت های ژنتیکی که ناشی از ازدواج های فامیلی اشاره کرد.

اجرای غربالگری معلولیت شنوایی و بینایی در نوزادان

وی جمعیت سالمند کشور را ۸.۵ درصد اعلام کرد و گفت: معلولیت های مادرزادی غیر ژنتیکی مربوط به بیماری ها عفونی و تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری است؛ سالانه ۳۰۰ هزار نفر به معلولان کشور اضافه می شود که یک سوم آنها معلولیت بالای متوسط داشته و تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور پیشگیری در افزایش معلولیت را از مهمترین سیاست های بهزیستی دانست و اضافه کرد: به دلیل زندگی شهری معلولیت های حسی مانند ناشنوایی و بینایی افزایش یافته است که در این راستا سن غربالگری از سه سالگی به نوزادی کاهش پیدا کرد و با اجرای ۶۵ درصدی غربالگری ۱۵ هزار معلولیت ناشنوایی در نوزادان شناسایی شد.

وی ادامه داد: همچنین غربالگری بینایی برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که ۸۰ درصد جمعیت را شامل می شود نیز انجام شده است.

دکتر نحوی نژاد از اجرای غربالگری اوتیسم در سال جاری خبر داد و گفت: در این خصوص کمیته کشوری تشکیل و برنامه غربالگری نوشته شده است که امیدواریم بتوانیم در سال جاری آن را اجرایی کنیم.

۱۳ هزار معلول بدون هویت در کشور تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار معلول بدون هویت در کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، اضافه کرد: در ارتباط با بیماری اوتیسم نیز از سال ۸۷ مراکز آموزشی و درمانی آنها را از آموزش و پرورش جدا کردیم که دو هزار کودک در آنها تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی تعداد مراکز آموزشی و مشاوره اوتیسم در خراسان رضوی را شش مرکز اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۲۵۰ مرکز ژنتیک در کشور و ۱۷ مرکز در خراسان رضوی فعال هستند که مشاوره های لازم را انجام می دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه بودجه سال گذشته ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: سال گذشته بودجه توانبخشی ۶۵۰ میلیاردتومان بود که به صورت ستادی بین استانها تقسیم و تنها سازمانی بود که تا ۹۷ درصد بودجه آن محقق شده است.