چالش صادرات طلای سرخ در آمارهای اشتباه گمرک

 غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، اظهار داشت: با تغیر قیمت 150 تا 200 هزار تومانی از 15 فروردین‌ماه تاکنون در حال حاضر قیمت زعفران به ازای هر کیلو 5میلیون و 450هزار تومان تا 7میلیون تومان است.

وی در خصوص بارش‌ها بیان داشت: بارش‌های روزهای اخیر نه تنها باعث خسارت نشده بلکه سبب آبیاری به‌موقع زمین‌های زیر کشت شده و در کاهش هزینه‌هایی همچون خرید و حمل و نقل آب تاثیر بسزایی داشته است و بر همین اساس می‌توان منتظر افزایش تولید باشیم.

میری در خصوص آمار صادرات زعفران، تصریح کرد: مرجع رسمی صادرات و واردات کشور، گمرک است که متاسفانه آمار رسمی و قابل استنادی تا کنون ارائه نداده است و بر همین اساس و همچنین نداشتن سازوکار دقیق آمارگیری این اتحادیه نمی‌توان اطلاعات دقیقی از صادرات زعفران ارائه داد.

وی افزود: یکی از ملزومات برای افزایش صادرات، برنامه‌ریزی بر اساس آمار است و علاوه بر این نبود بسته‌های حمایتی از جانب دولت تا کنون نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای که باید، برسیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، بیان کرد: وضعیت فعلی بازار دارای ثبات نسبی است و به نظر عرضه و تقاضا هم‌خوانی دارند و شک‌های آنی قیمت را همانند سابق در بازار نداریم.

وی درخصوص احتمال وجود زعفران تقلبی در بازار، تاکید کرد: تنها زعفرانی مورد تایید است که دارای علامت استاندارد باشد و در غیر این‌صورت احتمال تقلبی بودن آن جدی است که در صورت مشاهده فروش زعفران بدون علامت استاندارد، همشهریان علاوه بر نخریدن آن با شماره 124 تماس گرفته و مراتب تخلف را گزارش کنند.