رقابت ۲ کاندیدا در حوزه انتخابیه تربت حیدریه برای کسب یک کرسی

شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات به‌طور مشترک دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند.

انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تربت حیدریه و در دور نخست با حضور ۲۵ نامزد انتخاباتی برگزار شد که باوجود مشارکت افزون بر ۷۲ درصدی واجدان شرایط، هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب یک‌چهارم آرا و راه‌یابی به مجلس نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

آرایش سیاسی دور دوم

در دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان تربت‌حیدریه دو تن از نامزدها که بیشترین آرای مردمی را آورده‌اند برای کسب تنها کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس رقابت خواهند کرد.

در نخستین دور انتخابات از کل آرا به تعداد ۱۶۶ هزار و ۹۱۴ آرای مأخوذه صحیح آقایان سعید باستانی با تعداد ۳۹ هزار و۳۱۶ رأی، ابوالقاسم خسروی با تعداد ۳۱ هزار و ۲۲۷ رأی، جواد انصاری با ۲۱ هزار و  ۴۰۷ رأی، نورالله قائمی با تعداد ۱۵ هزار و ۱۷۷ رأی و شریفی نژاد ۸۱۷۸ رأی به ترتیب اول تا پنجم شدند.

 

در دومین دوره انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه سعید باستانی به‌عنوان نماینده اعتدال‌گرایان و ابوالقاسم خسروی به‌عنوان نماینده اصولگراها با یکدیگر به رقابت خواهند  پرداخت.

در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی به‌عنوان تنها نامزد ائتلاف اصولگرایان مطرح است و دکتر سعید باستانی نامزد اعتدال‌گرایان و حامیان دولت که از سوی اصلاح‌طلبان نیز حمایت می‌شود در مرحله دوم با کاندیدای اصولگرایان جبهه پایداری رقابت خواهد کرد.

 آمادگی برای برگزاری انتخابات دور دوم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در همین رابطه بابیان اینکه برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات آمادگی لازم و تمهیدات موردنیاز اندیشیده شده است اظهار کرد: این حوزه ۲۴۰ هزار نفر واجد شرایط اخذ رأی دارد که در مرحله نخست مشارکت ۷۲ درصدی در انتخابات داشتند و دو نامزد رسیده به مرحله دوم ۱۰ هزار فاصله رأی دارند که امیدواریم با مشارکت گسترده‌تر مردم شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور در این حوزه باشیم.

انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تربت حیدریه و در دور نخست با حضور ۲۵ نامزد انتخاباتی برگزار شد که باوجود مشارکت افزون بر ۷۲ درصدی واجدان شرایط، هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب یک‌چهارم آرا و راه‌یابی به مجلس نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شدسید محسن صادقی با اشاره به آمادگی استان در جریان برگزاری دور نخست انتخابات در استان به مهر گفت: هم‌اکنون در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، زاوه، مه ولات که به دور دوم کشیده شده برنامه‌ریزی‌های برای برگزاری مرحله دوم انجام‌گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی بابیان اینکه چالش خاصی در استان باوجود مرزی بودن این خطه و داشتن چهار شهرستان ترکیبی و تنوع اقوام نداریم و طی آسیب‌شناسی تمامی انتخابات گذشته تدابیر لازم در حوزه‌های مختلف انجام  شد ادامه داد: خوشبختانه در انتخابات کوچک‌ترین چالشی در عرصه برگزاری نداشتیم و برگزاری دور دوم نیز از همین رویه برخوردار است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست انتخابات از ۱۸ نماینده استان ۱۷ منتخب مردم مشخص شدند و فقط انتخابات یک حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد.

وی توضیح داد: در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که توسط دولت یازدهم برگزار شد در خراسان رضوی آمار داوطلبان ثبت نامی ۱۱۸ درصد رشد داشت و از ۸۵۵ داوطلب درنهایت ۳۹۰ نفر به عرصه رقابت‌های انتخاباتی وارد شدند.

بداخلاقی‌های انتخاباتی رصد می‌شود

فرماندار تربت‌حیدریه بابیان اینکه حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه ، مه ولات و زاوه ، تنها حوزه انتخابیه در استان خراسان است که انتخابات آن به مرحله دوم کشیده شده اظهار کرد: در همین راستا تمامی نگاه‌ها به این حوزه دوخته‌شده است.

حسن فتحی نیا در این رابطه به مهر گفت: در همین راستا با برپایی جلسات مختلف و آسیب‌شناسی‌های انجام پذیرفته تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات اندیشیده است.

در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی به‌عنوان تنها نامزد ائتلاف اصولگرایان مطرح است و دکتر سعید باستانی نامزد اعتدال‌گرایان و حامیان دولت که از سوی اصلاح‌طلبان نیز حمایت می‌شود در مرحله دوم با کاندیدای اصولگرایان جبهه پایداری رقابت خواهد کردوی افزود: دو نامزد حاضر در عرصه رقابت نیز باوجود داشتن دو دیدگاه متفاوت، به تائید نظام جمهوری اسلامی و مراجع قانونی رسیده‌اند و امید است در این دوره نیز با کمترین بداخلاقی انتخاباتی مواجه شویم و نامزدها با الگو گرفتن از آموزه‌های دینی و اخلاقی، رقابتی سالم و کم‌نظیر را به نمایش بگذارند.

وی گفت: در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۵ نامزد در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات به رقابت پرداختند که هیچ‌یک موفق به کسب ۲۵ درصد کل آرا و راه‌یابی به مجلس شورای اسلامی نشدند.

فتحی یادآور شد: این حوزه انتخابیه دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که آورنده اکثریت نسبی آرای مردم در دومین مرحله انتخابات که ۱۰ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود آن را تصاحب خواهد کرد.

وی یادآور شد: هرچند تمام هم‌وغم خود را صرف برپایی انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری کرده‌ایم، اما درعین‌حال جلوی هرگونه رفتار غیرقانونی و غیراخلاقی در انتخابات می‌گیریم.

 

نام استان

نام حوزه‌های انتخابیه

نام کاندیدا

سن

تحصیلات

گرایش سیاسی

قرارگیری در لیست کدام جریان سیاسی

تغییرات احتمالی گرایش سیاسی کاندیداها از دور اول تا دوم

خراسان رضوی

تربیت حیدریه

سعید باستانی

 ۴۵

دکتری

اعتدالگرا

اصلاح طلب

اعتدالگرایان و حامیان دولت

 

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی

۵۱

دکتری

اصولگرا

اصولگرا

اصولگرایان جبهه پایداری