تصویب لایحه افزایش حقوق و مزایای مدیران ارشد آتش‌نشانی مشهد کذب است

در پی برگزاری جلسه علنی سی و یکم فروردین ماه سال کاری ۹۵  شورای شهر مشهد و انتشار خبر تصویب لایحه افزایش ۱۹ درصدی حقوق و ۴۹ درصدی مزایای مدیران ارشد آتش‌نشانی مشهد با ۱۷ رأی مثبت در برخی از رسانه ها ، بر آن بر آمدیم در این خصوص با مدیر ارشد سازمان اتش نشانی مشهد به گفتگو بنشینیم.

آتش پاد دوم حسن جعفری روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری ۱۲۵ ، گفت : در جلسه  علنی ۳۱ فروردین ماه سال کاری ۹۵ شورای شهر مشهد ، لایحه‌ای برای افزایش حقوق مطرح نشده و آنچه که به اشتباه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده اصلاح متمم سال کاری ۹۴ همه سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری بود که برای تصویت در جلسه علنی شورا در سال ۹۵ مطرح گردید.

وی ضمن تاکید بر اینکه میزان پرداخت حقوق و مزایای کلیه کارکنان و مدیران زیر مجموعه شهرداری مشهد بر اساس افزایش ضریب ابلاغی هیئت محترم وزیران تعیین می‌شود، تصریح کرد: حقوق اینجانب و دیگر مدیران ارشد شهرداری نیز بر اساس عملکرد و با سقفی که اعضای محترم شورا و مدیران ارشد شهرداری تعیین نمایند، پرداخت می‌گردد.

به گفته وی لایحه پیشنهادی افزایش ۱۰ درصدی حقوق پرسنل آتش نشانی در سال ۹۵ که در کمسیون شورا مصوب شده بود ، در جلسه علنی شورا رد گردید و بر این اساس در سال کاری  ۹۵ حقوق پرسنل سازمان آتش نشانی افزایشی نخواهد داشت.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ، همچنین در حاشیه این گزارش اظهار کرد : آتش نشان کارمندی آتش نشانی در کشور با توجه به اینکه در هنگام انجام وظیفه در معرض حوادث گوناگون هستند و محیط کارشان به لحاظ وجود عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی نسبت به بسیاری از مشاغل غیر استاندارد و غیر متعارف است، تاکنون از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بهره مند نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، حرفه آتش نشانی همچنین به دلیل نوع کارش که نجات جان و مال مردم بوده، در سطح دنیا از جمله مشاغلی شناخته شده که دارای فشارهای روحی و روانی بسیاری است.

این گزارش می‌افزاید: با وجود تمامی موارد مرتبط با حرفه آتش نشانی ، متاسفانه تا کنون این شغل در کشور برای آتش نشانان کارمندی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تعریف نشده و متصدیان این حرفه عملا نمی‌توانند از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

آتش پاد دوم جعفری با تاکید بر اینکه هنوز حرفه آتش نشانی در رسته مزبور در فهرست مشاغل سخت و زیان آور قرار ندارد؛ ابراز امیدواری کرد دولت به خدمتگزاران در این حرفه که با عشق خدمت می‌کنند توجه کند.

به گفته وی طبق تحقیقات به عمل آمده شاغلان در آتش نشانی عمر طولانی ندارند و حتی برخی به دوران بازنشستگی هم نمی‌رسند و این خود دلیلی بر زیان آور بودن آن است.

این مقام ایمنی ضمن بیان اینکه آتش نشانان مشمول قانون کار و امور اجتماعی به ازای هر سال ۶ ماه ارفاق و با ۲۰ سال سابقه کار ۳۰ روز حقوق، بازنشسته می‌شوند، ابراز داشت: آن دسته از آتش نشانانی که در ردیف کارمندان قرار دارند، اعم از صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به رغم پیگیری‌ها بعمل آمده و اخذ مجوز تسریی ضوابط بازنشستگی آتش نشانی تهران به سایر کلان شهرها متاسفانه در عمل با مشکل مواجه گردیدند و هم اکنون موضوع در سازمان شهرداری‌های کشور مسکوت و یا در دست بررسی است.