استارت خودروهای داخلی با باتری‌های کره‌ای

محمدحسین نیازمند، رئیس سابق صنف باتری‌سازان مشهد پیرامون وضعیت باتری‌سازی خراسان رضوی اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع کارخانه‌های باتری‌سازی استان فقط یک کارخانه فعال و بقیه کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل است که نشات گرفته از عدم کیفیت و ضمانت پس از فروش این واحدهای تولیدی است.

 

وی افزود: عارضه‌های این صنعت فقط به واسطه عدم نظارت دقیق برروی محصولات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر اداره استاندارد است چرا که بازدیدهای نوبه‌ای کارشناسان این اداره با وجود کیفیت نامطلوب باتری‌ها هیچ بازخورد قانونی برای واحدهای صنعتی ندارد.

 

این کارشناس صنعت باتری‌سازی بیان داشت: در صورت راه‌اندازی و تقویت خط تولید این صنعت می‎‌توانیم تمامی نیاز کشور را با وجود همین تعداد کارخانه جوابگو باشیم.

 

وی در خصوص بحث صادرات این محصول خاطرنشان کرد: به علت نبود نظارت و مدیریت دقیق در قیمت تمام شده به هیچ‌وجه در حال حاضر توانایی صادرات نداریم چراکه باتری‌های وارداتی که اغلب کره‌ای هستند با تعرفه گمرکی بالای 50درصد و هزینه حمل‌ونقل بین چند کشور هم‌قیمت باتری‌های تولید داخل هستند.

 

نیازمند تاکید کرد: به علت فراهم بودن تمامی مواد خام باتری‌سازی در داخل کشور می‌توانیم رقیب خوبی برای سایر تولیدکنندگان در بازارهای بین‌المللی باشیم.

 

وی یادآورشد: جو حاکم بر این صنعت باید تعهد و تخصص باشد و اگر هم سودی هست باید در سایه این دوعامل باشد که متاسفانه در حال حاضر سودجویی بر تعهد و تخصص اولویت پیدا کرده است که نتیجه آن هم وضعیت فعلی این صنعت است و باید به نقطه‌ای برسیم که مصرف‌کننده با خیال راحت باتری تولید داخل را -چه به لحاظ کیفیت و چه قیمت نسبت به نمونه خارجی- خریداری کند.