از هنرستان‌ها صدای کار می‌آید!

مهمترین دغدغه چندین سال اخیر همه والدین اشتغال فرزندان پس از گذراندن دوران تحصیلی در مدارس و مراکز آموزش عالی می باشد و با توجه به اینکه دانشگاه های کشور بیشتر بر مباحث نظری تاکید دارند لذا فراگیری علم در کنار حرفه یکی از ضروریت های امروزه برای دانش آموزان است.

در شرایط کنونی کشور و کاهش استخدام های دولتی، تحصیل در رشته های نظری آینده ای دشوار و غیر قابل پیش بینی دارد و لذا برای آسوده خاطر بودن خانواده ها از آینده تحصیل فرزندانشان، تحصیل در هنرستان ها توصیه می شود تا فرزندان علاوه بر علم آموزی، صاحب حرفه شوند.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با معلمان و فرهنگیان کشور به مناسبت هفته معلم اظهار داشتند: «یکی از چیزهایی که در آموزش ‌و پرورش مهم است، مسئله‌ی فنّی ‌و حرفه‌ای‌ ها است که بنده مکرّر روی آن تکیه کرده‌ام. کودک ما دوازده سال، تا جوان می شود، درس می خواند برای اینکه برود دانشگاه؛ آیا برای همه‌ ی مشاغلی که در جامعه وجود دارد، سِیر این مسیر و رفتن به دانشگاه لازم است؟ آن‌طور که به من گزارش داده ‌اند، می گویند دوازده هزار نوع شغل وجود دارد؛ آیا برای همه‌ی این دوازده هزار نوع شغل، همین درس ها و همین مسیر و رفتن به دانشگاه لازم است؟ یا نه، باید مهارت ‌افزایی و کارآمدی برای کارهای مختلف هدف باشد.»

در همین راستا جمعی از والدین دانش آموزان روستای مند گناباد برای آگاهی از زمینه های فعالیت هنرستان شهید عباسپور از کارگاه های مختلف آن بازدید نمودند.

دانش آموزان در هنرستان شهید عباسپور گناباد برای آینده خود کارورزی فرا می گیرند و در این مدرسه هر دانش آموز با توجه به مهارت مورد علاقه خود، یکی از رشته های ساخت و تولید، ماشین سازی، عمران و مهندسی ساختمان را انتخاب می کند چراکه زمینه اشتغال این رشته ها و ادامه تحصیل مقاطع دانشگاهی در گناباد فراهم است.

صادق شریفی یکی از والدین دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در بازدید از کارگاه های هنرستان شهید عباسپور، دانش آموزان کارگاه های مختلف مشغول حرفه آموزی بودند.

وی افزود: در شرایط کنونی کشور و اوضاع اقتصادی و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر تولید داخلی بسیار خرسند هستم که فرزندم در مدرسه ای مشغول به تحصیل است که علاوه بر فراگیری علم و دانش، حرفه ای فرامی گیرد و می تواند گامی در راستای تولید داخلی انجام دهد.

حسین احمدی، معاون آموزشی و نوآوری آموزش و پرورش گناباد در گفتگو با خبرنگار ندای گناباد گفت: از حدود 17 هزار دانش آموز گنابادی، 2263 نفر در مقاطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود 800 نفر در هنرستان ها مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه 58 درصد گرایش دانش آموزان گنابادی به سمت رشته تجربی می باشد، اذعان کرد: علت عدم گرایش دانش آموزان به رشته های فنی و کاردانش، نحوه نگرش والدین دانش آموزان به رشته های فنی و کاردانش و عدم متناسب بودن نوع رشته های فنی متناسب با شرایط بومی گناباد می باشد.

احمدی ادامه داد: یکی دیگر از علل عدم گرایش دانش آموزان گنابادی به رشته های فنی محتوای دروس این رشته ها می باشد به گونه ای که هنرجویان و هنرآموزان رغبت چندانی به این محتوای درسی ندارند.

معاون آموزشی و نوآوری آموزش و پرورش گناباد ترویج تحصیل در رشته های فنی را در شرایط کنونی کشور مهم ارزیابی نمود و اذعان کرد: فارغ التحصیلان رشته های فنی و کاردانش هرکدام به نوبه خود یک کارگر فنی محسوب می شوند و علاوه بر آن زمینه تحصیل این دانش آموزان در مقاطع دانشگاهی نیز فراهم می باشد.

احمدی افزود: لذا برای ترویج گرایش دانش آموزان به تحصیل در هنرستان ها باید تمامی مسئولین شهرستان با آموزش و پرورش همکاری نمایند تا این مهم محقق شود.