همایش همکاری ایران و ژاپن در صنعت آب و فاضلاب برگزار شد

هدف این نشست استفاده از فناوریهای ژاپن در این صنعت و فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذاری آن کشور در اجرای پروژه های این حوزه اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این همایش گفت: در مقطعی که ایران در تحریم به سر می برد مرکز بین المللی همکاریهای خاورمیانه ژاپن در صنعت آب( jccme) سال 1390 همکاری های خود را با جمهوری اسلامی آغاز کرد.

سیدعلیرضا طباطبایی افزود: ایجاد بستری مناسب برای شناسایی ظرفیتهای و توانمندیهای دو سویه با شرکتهای دانش بنیان، آشنایی با فناوریهای صنعت آبفا ژاپن و معرفی ظرفیتهای ایران به سرمایه گذران ژاپنی از اهداف برگزاری این همایش یک روزه است.

وی ادامه داد: در این چارچوب شرکت آبفا مشهد در بخشهای کاهش آب بدون درآمد، ارتقا تصفیه خانه های آب و فاضلاب، حوزه تله متری و هوشمندسازی بسته هایی تعریف کرده که نشست با اعضای هیات ژاپنی ارائه می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: این کلانشهر در موقعیت جغرافیایی راهبردی واقع شده و می تواند بازار خوبی برای عرضه محصولات تولیدی به سمت بازار افغانستان و ترکمنستان باشد.

سرپرست هیات ژاپنی و عضو مرکز بین المللی همکاریهای خاورمیانه در ژاپن نیز گفت: حضور در ایران و همکاری با شرکتهای ایرانی فرصت مناسبی برای گسترش ارتباطات و همکاریهای دو جانبه در حوزه صنعت آب است.

یوسوکه اکازاکی افزود: هدف از سفر هیات ژاپنی به ایران و مشهد گفت و گوی رو در رو بین شرکتهای آب و فاضلاب مشهد و ژاپن و سرمایه گذاران ژاپنی برای توسعه روابط و مبادله تجربیات است.

وی اظهار امیدورای کرد نشست امروز زمینه ساز همکاریهای گسترده تر و مستحکمتر بین دو کشور ایران و ژاپن باشد.

هیاتی 22 نفره متشکل از 10 شرکت ژاپنی عضو مرکز بین المللی همکاریهای خاورمیانه و 70 کارشناس صنعت آبفای کشور و دستگاههای زیرمجموعه در همایش همکاری مشترک حضور دارند.

یک میلیون و 80 هزار مشترک آب و 670 هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس 9/99 درصد جمعیت کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و 57 درصد آن تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.

آب مورد نیاز شهر مشهد از 370 حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می شود.