طرح ابتکاری «پشتیبان ازدواج» در خراسان رضوی انجام می شود

حمیدرضا پوریوسف گفت: مطالبه گری اجتماعی یک مفهوم اجتماعی و کیفی است و هرچه بیشتر باشد، اعتماد بیشترمی شود و سبب کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه می گردد و بی احساسی مردم در مسائل اجتماعی نقطه مقابل مطالبه گری است و سبب می شود جامعه بی تفاوت و در مقابل معضلات بی پاسخ بماند.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی به دلیل اینکه برخی از آسیب های اجتماعی سطح جامعه را سازماندهی می کند و به نوعی در بخش دیگری پیشگیری می کند، همیشه سعی داشته است که با افزایش اعتماد اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، یک ایمنی در درون جامعه ای ایجاد کند.

پوریوسف اعتیاد، خشونت و طلاق را سه آسیب اجتماعی مهم خراسان رضوی برشمرد و اذعان کرد: در خصوص اعتیاد، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با رویکرد پیشگیری در سه سطح اقدامات خوبی انجام می دهد که طرح اشتغال محور، پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی و افزایش اعتماد به نفس جامعه مهمترین اقدامات بهزیستی در سطح یک می باشد و اقدامات این سطح کمترین هزینه را برای بهزیستی دارد.

وی ادامه داد: در سطح 2 پیشگیری، درمان معتادین در 74 کمپ و 370 مرکز سرپایی انجام می شود و در زمینه سطح 3 که کاهش آسیب می باشد، 13 مرکز گذری و مرگز سرپناه شبانه در شهر مشهد و بویژه در حاشیه این شهر و در شهرستان ها نیز مراکز ترک اعتیاد در این زمینه فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه از هر 10 ازدواج 3/5 طلاق در خراسان رضوی وجود دارد، اذعان کرد: علی رغم کاهش 10 درصدی طلاق در سال گذشته، متاسفانه ازدواج کاهش بیش از 10 درصد داشته است و نسبت طلاق به ازدواج نامساعدتر شده است.

پوریوسف افزود: برای پیشگیری از طلاق باید قبل از ازدواج اقدامات لازم انجام شود و جوانان را باید در مرحله همسر گزینی کمک نمود و آموزش و آگاهی به آنان ارائه شود و همچنین در مرحله بعد از ازدواج نیز باید مهارت های زندگی خانواده آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد طلاق های استان در سال های اول و دوم زندگی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی طرح ابتکاری «پشتیبان ازدواج» را در سال 95 انجام خواهد داد که بر اساس این طرح برای تمامی ازدواج ها پرسشنامه ای پر می شود و ازدواج هایی که ریز فاکتورهای زیادی برای طلاق و عدم زندگی سعادتمندانه دارند، شناسایی  و در سال های اول زندگی به این خانواده ها مراجعه و با ارائه آموزش های لازم از خطر طلاق در این خانواده ها جلوگیری می شود.