عدم حمایت دستگاه‌های دولتی مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی

محسن معصومی و فرشته دانش زوج کارآفرین تربت جامی در گفتگو با خبرنگار جام روز با اشاره به موفقیت خود در اجرای عملی اقتصاد مقاومتی اظهار داشتند: نگاه سطحی برخی از مسئولان اجرایی  نسبت به توسعه و رونق عرصه های " اقتصاد مقاومتی" باید عوض شود تا با عملیاتی شدن اقدامات حمایتی از کارآفرینان به رونق اقتصادی در منطقه و کشور منجر شود.

معصومی با اشاره به نقش مؤثر بسیج سازندگی سپاه تربت جام در توسعه و حمایت از پروژه های زود بازده بومی محلی گفت: در سال  گذشته با همکاری بسیج سازندگی و بانک مهر اقتصاد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مجوز طرح "کشت گیاهان خوراکی و دارویی" با تسهیلات 30 میلیون تومانی را دریافت و کار را شروع کردم.

وی اضافه کرد: با دریافت تسهیلات و آورده ریالی خود این طرح را در سطح زمینی به مساحت سه هکتار در روستای محمود آباد خریداری و زیر کشت گیاهان دارویی قرار دادم.

معصومی با اشاره به استفاده بهینه از منابع آبی تصریح کرد: برای استفاده بهینه از منابع آبی سیستم طرح آبیاری قطره ای را در مزرعه اجرا کردم.

کشت گیاهان دارویی راهی مطمئن در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی با بیان کشت انواع گیاهان دارویی افزود: در سال گذشته عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی شامل؛ رزماری، اسطوقدوس، بابونه و گل همیشه بهار را شروع و عملیات برداشت محصول از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد.

معصومی با اشاره به اهمیت و نقش گیاهان دارویی درعملیاتی کردن "اقتصاد مقاومتی" خطاب به مسئولان دولتی تصریح کرد: دولت می تواند با راه اندازی دوره های تخصصی از جوان مستعد فاقد شغل و جویای کار حمایت کند.

 وی ادامه داد: دولت می تواند با پرداخت تسهیلات بانکی مناسب برای خرید زمین و اجرای آبیاری قطره ای اشتغالزایی کند و این امر مهم صرفه‌ جویی ارزی قابل توجهی برای دولت به دنبال خواهد داشت.

پرورش گیاهان دارویی، الگویی ارزشمند در مسیر "اقتصاد مقاومتی"

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پرورش گیاهان دارویی، الگویی ارزشمند در مسیر "اقتصاد مقاومتی" درحوزه سلامت و طب سنتی است که می‌تواند از واردات بی رویه و غیر ضروری داروهای شیمیایی و اعزام بیماران به خارج از کشور جلوگیری کند.

معصومی با اشاره به پایه گذاران طب سنتی در کشور یاد آورشد: مصرف گیاهان دارویی موجب بهبود وضعیت سلامت مردم و در نتیجه کاهش هزینه های حوزه  سلامت کشور می شود که این مساله به معرفی الگوهای اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می کند.

مهندس معصومی درباره ظرفیت های اقتصادی گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: مصرف گیاهان دارویی در جهان به سرعت رو به گسترش است و به همین منظور پرورش این محصولات توجیه اقتصادی دارد و می توان به عنوان یک الگوی مناسب درعرصه اشتغالزایی مورد توجه وحمایت دولتمردان قرار گیرد.

عدم حمایت دستگاه های دولتی و اجرایی مانع اصلی در امر تحقق اقتصاد مقاومتی

در ادامه گفتگو فرشته دانش همسر محسن معصومی با انتقاد ازعدم حمایت برخی دستگاه های اجرایی از کشت گیاهان دارویی گفت: درآمد اقتصادی برخی کشورهای اروپایی تنها از پرورش "گل محمدی" است که با توجه به اقلیم جعفرافیایی ایران، متأسفانه حمایتی از تولید کنندگان این گیاه ارزشمند صورت نمی گیرد.

دانش کارشناس اقلیم شناسی با اشاره به مقاوم بودن گل محمدی افزود: اگر چتر حمایتی دولت شامل کشت گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی مرتبط با نیاز آن باشد، می توان در این عرصه اشتغالزایی فراوانی پدید آورد که خود یکی از راه های تحقق "اقتصاد مقاومتی" است.

وی با اشاره به خواص درمانی گل محمدی و درآمد زایی آن نسبت به  سایر کشت های سنتی تصریح کرد: به عنوان نمونه پرورش گل معطر و استثنایی محمدی؛ بهترین نوع محصول است که عمری30 ساله دارد و هر10 سال با کف زنی و رشد مجدد برای کشاورزان صد درصد سود آور است.

فرآورده گل محمدی در اروپا به "طلای مایع" معروف است

دانش با اشاره به این که ایرانیان نخستین تولید کننده گلاب در جهان هستند بیان داشت: گل محمدی درجهان به سلطان گل و عطرمشهور است و اسانس" تام" اصلی ترین فرآورده گل محمدی است که در اروپا به "طلای مایع" معروف است.

وی با اشاره به خواص گل محمدی خاطرنشان کرد: مسهل بودن ،مقوی ،قابض، ضد خارش،ضد التهاب ،آرام بخش وتقویت مغز و برای دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم دهان وعصاره گلبرگ آن به عنوان تب بر و همچنین در رفع بی خوابی و درمان استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد.

دانش با اشاره  به خواص گیاه رزماری عنوان کرد: یکی از شناخته شده ترین فرآورده های گیاه رزماری روغن آن می باشد که برای حفظ سلامتی پوست و ارتقاء رشد مو قابل استفاد است و این گیاه باعث افزایش نشاط ،شادابی ،فشارخون، دفع صفرا و نیز رفع سردرد های ناشی از میگرن مؤثر است.

کار آفرین اقتصاد مقاومتی ادامه داد: گیاه رزماری بدلیل وجود عطر مناسب  معمولا در صنعت عطر سازی مورد استفاده قرار می گبرد و نیز به عنوان ادویه معطر و بو دهنده در غذا های دریایی استفاده می شود که سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و برای حفظ تقویت چشم، حافظه، محافظت از مغز و اعصاب و پیشگیری و درمان برخی سرطان ها مفید است.

وی با اشاره به  برخی از فواید کشت گیاه اسطوقدوس و بابونه در این مرزعه گفت: اسطوقدوس؛ گیاهی است آرام بخش که  به گفته ابن سینا یکی از سالم ترین مخدر ها که رایحه آن برای درمان وآروماتراپی استفاده می شود و گیاه بابونه نیز برای درمان آسم ، برونشیت وتب یونجه استفاده می شود و یک ضد التهاب قوی و ورم معده مورد استفاده قرار می گیرد.

این زوج جوان و فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی با توجه به ویژگی های بارز طرح های کوچک و زود بازده بومی محلی یادآور شدند: باید نگاه سطحی برخی مسئولان شهرستان نسبت به عرصه های " اقتصاد مقاومتی" عوض شود تا با عملیاتی شدن اقدامات حمایتی و عملی از کارآفرینان به توسعه و رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی شود.

انتهای پیام/رض

  • س
  • س
  • س
  • س
  • س
  • س
  • س