توسعه مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در سطح ۳ هزار و ۱۵۵ هکتار از مزارع خراسان رضوی

محمد سمیعی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با پرستوها اظهار داشت: قراردادی با ۶ پیمانکار برای چهار محصول گوجه فرنگی ،پنبه،انار و ذرت در خصوص مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی منعقد شده است.

سمیعی تصریح کرد:این عملیات به منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی ،مبارزه با آفات تولید محصولات سالم و ارگانیک و همچنین حفاظت محیط زیست از آلودگی های ایجاد شده از طریق سموم شیمیایی در منابع آبی و خاکی استان انجام می شود.

وی ادامه داد: ۶ انسکتاریوم در شهرستانهای مه ولات،کاشمر،مشهد،فریمان،تربت جام و نیشابور راه اندازی شده  که زنبور تریکوگام و براکون در این مراکز تولید و به شهرستانهای استان ارسال می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی  =عنوان داشت: سهم کشاورز و دولت در پرداخت هزینه های مبارزه مشخص شده که ۴۰ درصد هزینه را بهره بردار و ۶۰ درصد را دولت می پردازد.

سمیعی خاطرنشان کرد:سهم بهره بردار در مبارزه انار هر هکتار ۳ میلیون ریال، گوجه فرنگی۳۲۵ هزار ریال و پنبه و ذرت ۶۷۳ هزار ریال است.

وی افزود:برای مبارزه با کرم گلوگاه انار از زنبور تریکو گاما و برای مبارزه با آفات گوجه فرنگی ،ذرت و پنبه از زنبور براکون نیز علاوه بر تریکو گاما استفاده می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در انتها گفت: مبارزه با کرم گلو گاه انار از اوایل خرداد شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد،این مبارزه حدود ۱۵ درصد از خسارت وارده بر انار را کاهش می دهد.