برخی گیاهان و گلها تنها تزئینی نیستند

25 خرداد ماه به نام روز گل و گیاه نامگذاری شده و این در حالی است که بسیاری از این گیاهان علاوه بر زیبایی و ویژگی تزئینی آن، خاصیت دارویی نیز دارد از این رو تعدادی از این گیاهان به دلیل معرفی گسترده در میان عموم، به عنوان داروی گیاهی و یا جوشانده مصرف می شوند.

تعدای از این گیاهان نیز علاوه بر درمان بیماری های جسمی، در روح رخنه کرده و با عطر خود به تزکیه روح می پردازد، با این وجود داروهای طبیعی روز به روز بیشتر فراموش می شوند و جای آن را داروهای شیمیایی می گیرد که باز برای درمان عوارض آن باید داروی شیمیایی دیگری مصرف شود و این داستان همچنان ادامه دارد.

گل گندم

این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد؛ از جمله اینکه دارای ویتامینهای B و E و A است از این رو برای ناراحتیهای کبدی مصرف می شود؛ دارویی تصویه کننده است به گونه ای که برای شستشوی چشم نیز از آن استفاده می شود و ناراحتیهای دستگاه گوارش را تا حدودی کاهش می دهد.

گل گندم

گل حنا

دم کرده گل حنا برای اختلالات معده، تهوع، درد شکم و تسکین حالات عصبی و در برونشیت به عنوان خلط آور مصرف میشود؛ همچنین عصاره حنا که از برگهای آن تهیه می‌شود اگر رقیق باشد برای غرغره و شستشوی دهان بسیار مفید است و حتی اگر به میزان کم خورده شود برای رفع اسهال و ضدعفونی و از بین بردن باکتریهای مضر معده مفید است.

برای بسیاری از بانوان اثر حنائی کردن موها ثابت شده، زیرا استفاده از آن برای سردردهای مزمن نیز داروئی شفابخش است. جوشانده غلیظ حنا برای کلیه ها فوق العاده زیانبخش است.

گل حنا

گیاه گل پروانه (گل ارغوانی)

کاربرد درمانی این گیاه در موارد ناراحتیهای تنفسی به خصوص سرفه، برونشیت و آسم است؛ همچنین این گیاه می تواند جراحات و زخمهای سطحی را درمان کند و به خاطر ماده خوشبو و نعناع مانندی که مُنتل هست و در آن وجود دارد در موارد سوختگی از این گیاه استفاده می شود.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

گل ختمی

این گل از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

گیاه ختمی به گونه ای است که از گل، ریشه و برگ آن می توان استفاده های دارویی کرد که به آنها اشاره می شود:

خواص گل ختمی

1. ملین و برطرف کننده یبوست است .

2. بیماریهای تنفسی را برطرف می کند.

3. سرفه های خشک را از بین می برد .

4. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید .

5. عادت ماهیانه را منظم می کند .

 

خواص ریشه ختمی

1. ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد .

2. سرفه های خشک را از بین می برد.

3. تب راپائین می آرود .

4. اسهال خونی را شفا می بخشد .

5. ادرار را زیاد می کند.

6. کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.

7. تورم را رفع می کند.

8. ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.

9. قند خون را تنظیم می کند.

 

خواص برگ ختمی

1. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و ورم معده موثر است .

2. برای التیام شکستگی ها ، برگ ختمی را بصورت ضماد درآورده و روی محل شکستگی بگذارید .

3. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است .

4. رعشه را برطرف می کند.

5. ورم بناگوش را با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

گل ختمی

 مریم گلی      

جوشانده مریم گلی محلول شستشوی خوبی برای پوست موی سر است، پیازهای مو را تقویت کرده و از ریزش مو و یا پیدایش پوسته سر جلوگیری می کند.

برای برطرف کردن خستگی جسمانی، تقویت فعالیتهای طبیعی سلولهای پوست بدن و لطافت و تقویت موی سر، دم کرده برگ خشک مریم گلی را به آب حمام و آب آبکشی موی سر می‌افزایند.

مریم گلی