«برجام» تاثیری در رونق کسب و کار نداشته است

محمد نقیب پناه رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار تابان تربت، اظهار کرد: اگر تابع قوانین و مقرراتی باشیم و از مرجعی پیروی کنیم بسیاری از مشکلات  اصناف و بازار حل می شود، لذا زمانی که رهبر معظم انقلاب بحث حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را مطرح کردند، به فکر امروز بازاریان و مشکلات معیشتی مردم بودند تا چنین رکود و کسادی شکل نگیرد.

وی تصریح کرد: امروزمهمترین راهکار برای رونق دادن به بازار و اصناف و حل مشکلات معیشتی مردم حمایت و استفاده از تولیدات داخلی و بومی هر منطقه توسط اصناف و بازاریان و مردم ان منطقه است، بطوریکه معضل بیکاری و فقر هم برطرف می شود.

رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه مهمترین دغدغه و مشکل اصناف و بازاریان را کسادی و بی پولی دانست و افزود: بهترین راه برای خروج از این کسادی و رونق در بازار اقتصادی، حمایت از تولیدات بومی و داخلی است.

نقیب پناه به نتایج اثر بخش حمایت از اجناس داخلی اشاره کرد و افزود: حل معضل بیکاری، بکارگیری واحد های صنفی تجمیعی در هر شهر، هزینه های پائین و ایجاد رونق کسب و کار و امید در جامعه اسلامی از مهمترین نتایج اثر بخش حمایت از تولیدات بومی و منطقه ای است.

رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه یکی از معضلات بازار منطقه را فقدان اتاق فکر اقتصادی دانست و بیان کرد: متاسفانه برخی کارخانه داران و یا سرمایه گذاران بومی و منطقه ای به محض راه اندازی واحد تولیدی  فکر می کنند که دیگر خود کفا شدند و هیچ ارتباطی را با اتاق اصناف برقرار نمی کنند، لذا اگر اتاف فکر اقتصادی در منطقه تشکیل شود و نیاز بازار و ظرفیت های تولید داخلی در کنار هم سنجیده شود ما اطمینان می دهیم که تمام محصولات بومی توسط مردم منطقه مورد استفاده قرار گیرد و مازاد ان هم می تواند به سایر استانهای کشور صادر شود.

وی اذعان کرد: سرمایه گذاران در کارگاههای خرد و کلان مطمئن باشند که اصناف می تواند فروش محصولات آنها را مدیریت کند و لازمه آن همفکری و مشورت است تا بتوان این کسادی را از بازار و اصناف بر طرف کرد.

رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه گفت: حتی برجام هم نتوانسته در حل مشکلات معیشتی مردم و رونق بازار و اصناف تاثیری بگذارد و انتظارات را براورده کند، بنا براین باید روی پای خود بایستیم و از ظرفیت های داخلی استفاده و از آنها حمایت کنیم.

نقیب پناه در ادامه از رشد قارچ گونه صنوف هم انتقاد کرد و افزود: تراکم صنفی در تربت حیدریه به مانند سراسر کشور بالاست و ما هم هیچ قانون و مصوبه ای در خصوص اینکه به آنها مجوز و پروانه کسب ندهیم، نداریم و به ناچار طبق شرایط و ضوابط عمل می کنیم.

رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه اذعان داشت: هم اکنون در تربت حیدریه 8 هزار و 447  واحد صنفی دارای پروانه  زیر نظر 47 اتحادیه فعالیت می کنند.