مردم از مصرف لبنیات محلی بپرهیزند

محسن عابدزاده، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در گفت و گو با نبض شهر با اشاره به فرارسیدن 15 تیر، روزجهانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، اظهار کرد: تب مالت یا بروسلوزیس یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این بیماری به نام های تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز معرفی می شود، خاطر نشان کرد: این بیماری نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان از راه های اسنتشاق، تماس مستقیم و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه به انسان انتقال می یابد.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه افرادی که با حیوانات کار می کنند یا با خون آلوده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای تب مالت قرار دارند، ابراز کرد: از این رو می توان گفت مشاغلی مانند دامپزشک، کارگران مزارع دامداری، گاوچرانان، کارگران کشتارگاه ها، شکارچیان و میکروبیولوژیست ها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

وی ادامه داد: از این رو برای کاهش احتمال شیوع بیماری تب مالت، تمام دامهای خراسان رضوی زیر نظر دامپزشکی استان واکسیناسیون می‌شوند اما با توجه به اینکه این بیماری از طریق مصرف شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه نیز به انسان منتقل می شود، مردم باید از مصرف لبنیات محلی بپرهیزند و حتما به علامت استاندارد و پاستوریزه محصولات لبنی توجه کنند.

 

عابدزاده با بیان اینکه محصولات لبنی در تمام طول سال مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرند، تصریح کرد: از این رو گوساله ها و دام های بالغ، در تمام طول سال واکسینه می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تب مالت بیماری هزار چهره است و می تواند خود را به اشکال مختلف نمایان کند، افزود: تب، تعریق، لرز، سردرد، درد عضلانی، خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، سرفه خشک و اختلال خواب از علائم این بیماری محسوب می شوند.