آتش‌سوزی برج سلمان خسارت جانی درپی نداشت

به نقل از مشهد پیام، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در نشست خبری صبح امروز که در خصوص بررسی آتش سوزی برج سلمان در دفتر معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در ساعت ۱۹:۵۲ روز گذشته با انتشار دود سیاه‌رنگی توأم با زبانه‌های آتش از برج تجاری و اداری سلمان و اعلام این حریق گسترده به سامانه تلفنی ۱۲۵، بلافاصله ماموران اطفای حریق از ۴ ایستگاه در محل حادثه حضور یافتند.

جعفری ادامه داد: پس از حضور اولین ایستگاه های اعزامی، در مقارن ساعت ۱۹:۵۶ در محل و مشاهده گستردگی حریق، درخواست اعزام نیروی کمکی و تجهیزات بیشتر اطفایی شد و در پی این درخواست و با توجه به حساسیت و گسترده‌ بودن حریق نیروهای بیشتریب به منطقه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۵۰ آتش‌نشان از تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی به‌همراه عوامل هلال‌احمر، عوامل اورژانس، نیروی انتظامی، عوامل شرکت برق و شرکت گاز از همان لحظات ابتدایی حادثه در محل حضور یافتند. همچنین ۸۸ دستگاه خودروی عملیاتی شامل : ۵۲ دستگاه خودروی اطفای حریق سنگین، ۸ دستگاه خودروی نردبان ، ۶ دستگاه خودرو نجات ، ۴ دستگاه خودروی تجهیزات ، ۳ دستگاه موتور سیکلت اطفای حریق ، ۲ دستگاه خودروی توربوفن ، ۱۳ دستگاه تانکر آب از شهرداری و شرکت آب برای انجام عملیات مهار آتش در محل اعزام شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: شهردار مشهد همراه با معاونان و دیگر مسئولان استانی در محل حادثه حاضر شدند.

جعفری تصریح کرد: در زمان ابتدایی حادثه، ماموران آتش‌نشانی برای جلوگیری از به‌وجود‌آمدن خسارات احتمالی، اقدام به تخلیه کامل نیروی انسانی و خارج‌کردن خودروها از پارکینگ این مجموعه کردند و علاوه ‌براین، جریان برق و گاز منطقه قطع شد و درحالی‌که زبانه‌های آتش درحال پیشروی و سرایت به قسمت‌های خارجی و داخلی این برج بود، تجمع مردم در محل موجب راه‌بندان و کندی انجام عملیات اطفایی آتش‌نشانان شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به تداوم عملیات اطفای حریق، شعله های سرکش آتش بسرعت گسترده و در حال سرایت به کل برج و همچنین اماکن مسکونی و تجاری مجاور بود که خوشبختانه با تدابیر و اقدامات بموقع ، آتش نشانان توانستند علی رغم کم‌عرض‌بودن خیابان‌های اطراف این برج تجاری و ترافیک سنگین، آتش را در کمترین زمان ممکن از چند جناج محاصره و تحت کنترل خود درآوردند .

جعفری گفت: درحالی‌که سه تن از آتش نشانان در حین عملیات اطفای حریق دچار دود گرفتگی و توسط تکنسینهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند ، خوشبختانه این اتش سوزی گسترده خسارت جانی درپی نداشت ، اما با توجه به گسترده‌بودن حریق، ۵۰ درصد از نمای قسمت اداری برج سوخت و خسارت مالی به این مجموعه تجاری وارد شد.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، اظهار کرد: در جریان عملیات اطفای آتش، مواد ذوب‌شده نمای این مجموعه ناشی از آتش به روی خانه‌ها و درختان همجوار تا فاصله ۵۰۰ متر پرتاب می‌شد که در اقدامی بموقع توسط آتش‌نشانان مهار و در ساعت ۲۳:۳۰ آتش مهار و اطفاء شد .

وی در ادامه افزود: کانون آتش سوزی بر اساس شواهد اولیه نمای کامپوزیت این برج اداری _ تجاری در طبقه پنجم بوده است که ضد حریق نبودن نمای ساختمان و وزش باد از عوامل گسترش این آتش سوزی بود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی حادثه علت دقیق وقوع آن نیازمند بررسی های بیشتر می باشد که متعاقباً اعلام خواهد شد.