متکدیان در همه جای شهر دیده می‌شوند

علی‌رضا حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: ماده 712 قانون مجازات اسلامی درباره تکدی‌‏گری به‌وضوح اعلام میکند هر شخصی که تکدی را پیشۀ خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنان‏چه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه‌بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی‌‏گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد.

وی تکدی‏‌گری را یکی از شیوه‌هایی دانست که به وسیله آن افراد تن‌پرور می‌‏کوشند نیازهای خود را از طریق دیگران تأمین کنند.

حق‌جو با اشاره به اینکه حضور متکدیان در شهر کاشمر به‌عنوان یک معضل، چهره شهر را به کلی عوض کرده است و کمک کردن به این‌گونه افراد از نظر اسلام درست نیست، اما ما خودمان با کمک کردن، این افراد را گدا بار می‌آوریم، بیان کرد: متاسفانه گدایی برای اکثر متکدیان به صورت یک عادت درآمده و ترک آن برای‏شان تقریباً غیرممکن است.

وی با اشاره به اینکه برخی از متکدیان به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند و درآمد خوبی هم از این راه دارند، عنوان کرد: این افراد با تحریک احساسات و عواطف انسان دوستانه شهروندان، تکدی‏‌گری را پیشه خود کرده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی با اعلام اینکه مسئولیت جمع‌آوری متکدیان بر عهده بهزیستی نیست، بیان کرد: این اداره به وضعیت متکدیان در قالب متکدی ورود ندارد و جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها با بهزیستی نیست.

وی با بیان اینکه علی‌‏رغم بحث‌وجدل‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته اما کار جدی در این خصوص انجام‌ نشده است، اظهار کرد: در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری، آئین‌‏نامه‌ای تهیه و به صراحت در آن قید شده که مسئولیت شناسایی و جمع‌آوری متکدیان با شهرداری و هماهنگی آن با نیروی انتظامی است و در میان افراد جمع‌آوری شده چنانچه کودک یا معلول و افراد مرتبط با جامعه هدف بهزیستی وجود داشت آن‌ها را تحویل گرفته و در مراکز متعلق به بهزیستی نگهداری می‌کنیم.

حق‌جو ادامه داد: بسیاری از افراد این قشر، متکدیان حرفه‌ای‌اند و به عنوان درآمد به آن نگاه می‌کنند؛ حال‌آن‌که تکدی‏‌گری جرم است و چنان‏چه قوه قضائیه با آن‌ها برخورد کند تکلیف همه با این مسئله روشن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته دو سه مورد معلول در سطح شهر که گدایی می‌کردند به ما تحویل داده و آن‌ها به مراکز ویژه بهزیستی سپرده شدند، بیان کرد: با توجه به این‌که برخی از افراد متکدی عادی نیستند و ممکن است رفتار ناخوشایندی داشته باشند با هماهنگی با نیروی انتظامی چنان‏چه در ارتباط با جامعه هدف بهزیستی باشند اقدام می‌شود.

به گفته وی جمع‌آوری متکدیان یک موضوع بین بخشی است و تنها با اراده یک سازمان حل نمی‌شود.