حمایت غربی‌ها از کشت زعفران افغانستان

غلامرضا میری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حمایت غرب از کشت زعفران در افغانستان اظهار کرد: چندین سال است که سازمان ملل با همراهی کشورهای فرانسه، هلند، اسپانیا و ایتالیا، افغانستان را برای تولید و گسترش کشت زعفران حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: آنها تلاش می‌کنند تا زعفران کشورهای اروپایی از طریق افغانستان تأمین شود تا به این شیوه برای زعفران ایران رقیب‌تراشی شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: ما مدت‌های‌ زیادی است که این موضوع را در محافل و جلسات مختلف مطرح می‌کنیم و این تلاش غرب را برای نزول جایگاه زعفران ایران در دنیا و کاهش سطح صادرات یادآور می‌‎شویم.

میری بیان کرد: این حمایت‌ها حتی در محافل سیاسی و اقتصادی بین‌المللی نیز دیده می‌شود و کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا بگویند زعفران افغانستان مرغوب‌تر از زعفران ایران است و این موضوع را در رسانه‌هایشان نیزتبلیغ می‌کنند.

وی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران از ایران به افغانستان گفت: دغدغه ما این است که این زعفران تولید شده در افغانستان صرفا با پیاز زعفران ایران که یک محصول ژنتیکی کشورمان است، کشت می‌شود و افغانستان این زعفران را با نام خود روانه بازار می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زعفران تولید شده در کشور باید به‌فروش برسد زیرا در غیر این صورت، این کشاورز است که متضرر می‌شود اما با این همه تلاش علیه گمنام کردن زعفران ایران در دنیا، فروش این محصول برای ما مشکل است.

میری ادامه داد: در حال حاضر کشور هند طرحی را به اجرا درآورده که ورود زعفران افغانستان به این کشور از پرداخت عوارض معارف است اما اگر همین زعفران از ایران صادر شود، باید ۳۸ درصد عوارض بپردازیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تأکید کرد: این اقدامات تنها بخشی از حمایت‌های برخی کشورها از زعفران افغانستان است و این موضوع نیز به تمام مشکلات صادرات این محصول اضافه شده است.