گلهایی که جاودانه می‌شوند

گل‌های بالای ضریح هر روز صبح قبل از ساعت 8 تعویض می‌شوند. این گل‌ها از گلخانه آستان قدس رضوی ساعت 7 صبح به حرم رضوی منتقل می‌شوند.

 

آقای عباسی، از خادمان بخش گلخانه آستان قدس رضوی گل‌های ضریح را از این گلخانه به حرم رضوی می‌برد. گل‌ها از بست نواب صفوی وارد حرم می‌شوند، چهار تن از خدام گلداهای گل‌ را تحویل می‌گیرند و پس از عبور از صحن آزادی گل‌ها را وارد روضه منوره حرم مطهر می‌کنند.

 

گل‌ها با صلوات و ذکر یاعلی‌ابن موسی‌الرضا(ع) وارد روضه منوره می‌شوند. گلدان‌ها توسط یک روحانی تعویض می‌شود. حجت‌الاسلام حسینی شریف و مقدسیان اغلب کار تعویض گل‌ها را انجام می‌دهند. جنس گلدان‌ها از فلز برنج است و حمل گلدان‌ها به علت سنگین بودن کار دشواری است.

 

روحانیی که گل‌ها را تعویض می‌کند پارچه‌هایی را که زائران برای تبرک روی ضریح انداختند را برمی‌دارد و به وسیله یک پر گرد و خاک روی ضریح را می‌زداید.

 

گل‌های ضریح شامل گل‌های رز، ژربرا، گلایل، مریم، آلسترومریا و آنتوریوم هستند. گل‌های آلسترومریا در اصفهان، برخی در تهران و اغلب گل‌ها در مشهد کشت می‌شوند. در هر گلدان 450 گل قرار می‌گیرد و  در مجموع یک میلیون و 800 شاخه گل روزانه در گلدان‌ها چیده می‌شود.

 

اما این پایان ماجرای گل‌های بالای ضریح نیستند. این گل‌ها روز بعد به بخش شمیم رضوان برای خشک کردن منتقل می‌شوند در این بخش 32 خادم افتخاری خدمت می‌کنند.

 

خادمان بخش شمیم رضوان ابتدا گل‌ها را خشک، سپس سم‌زدایی و بسته‌بندی می‌کنند. در ابتدا باید گل‌ها را تکه تکه کنند و پرچم‌های آنان جدا و سم‌زدایی شود و در دستگاه‌هایی به منظور خشک‌کردن قرار داده شده است.

 

توزیع گل‌ها پس از نماز صبح در رواق غدیر صورت می‌گیرد. هر روز صبح 800 بسته گل بین زائران و نمازگزاران توزیع می‌شود. ابتدا نماز صبح اقامه و سپس قرآن و مداحی قرائت می‌شود و بعد در بین نمازگزاران توزیع گل‌های خشک شده و متبرک ضریح حضرت ثامن الحجج(ع) صورت می‌گیرد.