افتتاح 126 پروژه صنعت برق با حضور وزیر نیرو

حمید چیت چیان در مراسم بهره برداری از ۱۲۶ پروژه صنعت برق خراسان افزود: خراسان رضوی در صنعت برق از تولید فراتر رفته و این صنعت از نظر سطح اتوماسیون ارتقا یافته است بطوری که خدمات توزیع برق در پست ها مطلوب و تلفات برق کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: اکنون هدف وزارت نیرو صرفا تامین برق مورد نیاز مردم نیست بلکه هدف تولید با کیفیت بالا و ارائه خدمات مطلوب است.

وزیر نیرو اقتصادی تر کردن صنعت برق را از اولویتهای این وزارتخانه اعلام کرد وافزود: همزمان با ارتقای سطح تولید و توزیع برق و همچنین سطح خدمات باید هزینه ها نیز کاهش یابد.

چیت چیان گفت: ایران هر ساله با افزایش توان تولید برق مورد نیاز مواجه است لذا توانایی لازم برای انجام مدیریت بار و کاهش هزینه های سرمایه گذاری در آینده وجود دارد که تحقق این مهم به کاهش هزینه های تامین برق در کشور کمک می کند.

وی افزود: صنعت برق در دنیا از نظر منابع تولید و بهره گیری از فناوری با بازده بالا دگرگون شده، کشورهای فاقد سوختهای فسیلی از انرژیهای تجدیدپذیر نظیر زباله برای تولید برق بهره می گیرند و از این طریق هزینه های تولید را به شدت کاهش داده اند.

وزیر نیرو از برنامه ریزی برای ساخت نیروگاههای جدید برق با بازده 60 درصد خبر دادو گفت: حداکثر بازده نیروگاههای فعلی در کشور 44.5 درصد است که بیشتر مربوط به نیروگاههای سیکل ترکیبی می شود.

چیت چیان افزود: نصب نیروگاههای گازی هزار مگاواتی با بازده 60 درصد در کشور منجر به صرفه جویی حدود 2.5 میلیارد دلار در مصرف سوخت می شود.

وی گفت: اقدامات در جهت توسعه منابع تامین انرژی، فناوریهای تبدیل انرژی، فناوریهای انتقال و توزیع برق و نیز هوشمند و ایمن کردن شبکه صنعت برق کشور را متحول، هزینه تولید را کاهش و کیفیت ارائه خدمات را افزایش می دهد.

وزیر نیرو کم توجهی به مساله ایمنی برق در حوزه مصرف را از مشکلات این صنعت ذکر و بیان کرد: اگر بتوان 'سامانه ارت' را در تمام مکانهای مصرف برق با مشخصات فنی واقعی پیاده سازی کرد میزان مرگ و میر مردم ناشی از برق گرفتگی به شدت کاهش می یابد.

چیت چیان اظهار امیدواری کرد که ایمن کردن ساختمانهای تجاری و مسکونی با اجرای سامانه ارت در کل کشور به صورت گسترده انجام شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان هم در این مراسم گفت: 126 پروژه صنعت برق خراسان با هزینه هزار و 50 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

محمدحسن متولی زاده مهمترین این پروژه ها را پستهای 132 کیلوولت تپه سلام، شهرک صنعتی چناران، فارمد، شهرک صنعتی کاویان، چناران و ساحل برج و خطهای ارتباطی آنها، کابل 132 کیلوولت رضوی شهدا و افزایش ظرفیت پست 132 کیلوولت زرین دشت برشمرد.

وی به پروژه های شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: 114 پروژه با هزینه 240 میلیارد ریال شامل ساخت و توسعه شبکه، روشنایی معابر، برقرسانی روستایی، نصب تجهیزات شبکه، تامین برق متقاضیان، کابل خودنگهدار و اصلاح و بهینه سازی شبکه امروز در این استان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت نیروی برق مشهد نیز در این مراسم گفت: همزمان با هفته دولت چهار پروژه با هزینه 310 میلیارد ریال در این شهرستان به بهره برداری رسید.

علی سعیدی افزود: پروژه های نصب 10 هزار کنتور هوشمند AMI در همه انشعابات دیماندی، جایگزین کردن سیمهای بدون روکش 20 کیلوولت با سیمهای روکشدار به طول 300 کیلومتر بدون اعمال خاموشی، جایگزین کردن همه شبکه های سیم مسی به کابل خودنگهدار به طول هفت هزار کیلومتر بدون اعمال خاموشی در مشهد به بهره برداری رسید.

وی گفت: همچنین امروز عملیات اجرایی مرحله دوم اتوماسیون شبکه های توزیع برق مشهد از 700 کلید به هزار و 200 کلید 20 کیلوولت آغاز بکار کرد.

مدیرعامل شرکت نیروی برق مشهدافزود: امسال هزار و 326 مگابایت پیک بار در مشهد وجود داشت و شمار مشترکین این شهرستان یک میلیون و 450 هزار مورد است.