برخی کارخانجات خراسان‌رضوی بازدهی اقتصادی ندارند

جواد باقری اظهار داشت: به نظر می‌رسد مناسب‌ترین شاخص برای سنجش میزان بیکاری در استان لیست بیمه واحدهای صنعتی است چراکه شاخص نیروی انسانی تقریبا خطای بسیار کمی داشته و می‌توان به آن اعتماد نسبی داشت.

وی ادامه داد: با اینکه بخشی از نیروی انسانی بدون رد شدن لیست بیمه مشغول به‌کار بوده و قطعا خطایی در این روش نیز وجود دارد اما از سایر شاخص‌ها قوی‌تر است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی باید تمرکز از روی واحدهای تعطیل و یا نیمه‌تعطیل برداشته شود، تصریح کرد: بیش از اینکه روی این واحدها تمرکز شود باید به ارزش افزوده تولیدی واحدها دقت داشت برخی از کارخانجات خراسان رضوی اصلا بازدهی اقتصادی حتی در صورت کار با تمام ظرفیت ندارند.

جوادی بیان کرد: باید در نظر داشت که برای فعالیت یا تعطیلی واحدهای تولیدی تعریف مشخصی وجود ندارد همانطور که برای شخص شاغل و یا بیکار ابهام وجود دارد اما تمرکز به این حوزه اثری نداشته و باید برای سرمایه‎گذاری‌های جدید با تولید ارزش افزوده بالا برنامه‌ریزی داشت.

وی با اشاره به برخی از اختلافات در آمارهای بخش خصوصی و دولت، خاطرنشان کرد: این اختلافات در آمارها ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها است به عنوان مثال در اختلافی که برای میزان بیکاری در بررسی‌های بخش خصوصی و دولت وجود دارد مشخص شد که دولت نرخ مشارکت را در محاسبه بیکاری احتساب می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در سهم بودجه خراسان رضوی که به اعتقاد دولت 5.8 درصد بوده و بخش خصوصی به کمتر از آن اعتقاد دارد که این اختلاف نیز ناشی از این است که توزیع 20 درصد از بودجه استان از طرف وزارتخانه‌ها و در مرکز انجام شده و در اختیار استانداری نیست.