امین اسدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با عنوان بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا که در دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این فاجعه یکی از نادرترین اتفاقات رخ داده در 4 دهه اخیر بوده که در آن 8000 زائر خانه خدا شهید شده و برای آنها هیچ بیمه و یا دیه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: دولت باید برای پیگیری ابعاد مختلف این موضوع اقدامات لازم را انجام داده و کارهای دیپلماتیک قوی‌تری را برای این موضوع در دستور کار قرار دهد زیرا برای احقاق حقوق مردم کشور و شهدای این واقعه، ایران کاملا این حق را دارد که شکایتی بین‌المللی را مطرح کند.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی فاجعه منا را کشتاری سازمان یافته و نسل کشی مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: برای این فاجعه بین‌المللی همه امت اسلام باید یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند تا بتواند اصل موضوع را تشخیص دهند زیرا سازمان‌های بین‌المللی در این راستا اقدامی نمی‌کنند کما اینکه چند روز بعد از فاجعه منا عربستان به عنوان مسئل کمیته حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد.

وی با تأکید بر اینکه سرزمین مکه و مدینه  و خانه خدا وقفی بوده ومتعلق به تمام مسلمانان است، تصریح کرد: عربستان سعودی در این منطقه حق مالکیت ندارد بلکه تنها حق آن تولیت بوده که در واقع این کشور با اقدامات خود حریم امن الهی را به منطقه‌ای ناامن تبدیل کرده است.

اسدی با اشاره به گفته مقامات عربستان مبنی بر قرار دادن کشور واسطه برای دادن ویزا به ایرانیان برای حج امسال اظهار داشت: مراسم حج یکی از واجبات اسلامی و فراتر از مناسبات سیاسی است و چه طور ایرانی‌ها می‌توانند برای حضور در مراسم حج از کشور دیگری کمک بگیرند.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی ادامه داد: برای برخی از کشورهای دیگر مانند عراق نیز همین شرط گذاشته شده در حالی‌که رفتن به حج و انجام این فریضه یک قانون الهی بوده و کسی نباید آن را محدود کند.

اسدی عربستان را دولتی بی‌عرضه برای اداره حج خطاب کرد و افزود: اگر قرار است همه ساله از این اتفاقات بیفتد بهتر است دیوان داوری حج تمتع به دست کنفرانس کشورهای اسلامی تشکیل شود و بر ساز و کارهای حج نظارت داشته باشد.

وی رفتار رسانه‌های کشورهای اسلامی برای فاجعه منا را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی حتی با درصدهای خیلی پایین‌تر از این در کشورهای غربی اتفاق می‌افتاد حتما هجوم رسانه‌ای بسیار بالایی صورت می‌گرفت و تمام ابعاد آن برجسته می‌شد.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی ادامه داد: سکوت رسانه‌ها و اینکه برای بسیاری از دولت‌های اسلامی فاجعه منا اصلا تأسف برانگیز نبوده و حتی یک تسلیت ساده به ملت خود نگفتند کوتاهی است که می‌تواند ضررهای زیادی به همراه داشته باشد.

اسدی با تأکید بر اینکه رسیدگی به ابعاد بین‌المللی فاجعه منا جز اولویت‌های دستگاه دیپلماسی کشور ما نیست، خاطرنشان کرد: در واقع برخورد وزارت خارجه کشور ما در برابر فاجعه منا یک نقطه ضعف بزرگ برای دولت یازدهم محسوب می‌شود.

وی  با اشاره به اقداماتی که جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی برای زنده نگاه داشتن یاد حادثه منا در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: راه‌اندازی کمپین منا فراموش نشود، فراخوان مقاله در سال آینده برای شهدای منا و نامگذاری 22 شهریور تا 2 مهر ماه به نام مهاجران الی الله از جمله اقدامات این جمعیت است.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه کشتار مسلمین همواره جز برنامه‌های کشورهای غربی بوده است، خاطرنشان کرد: این افراد با همکاران خود در منطقه که تنها نام کشورهای مسلمان را یدک می‌کشند برای نسل کشی مسلمانان برنامه‌ریزی کرده و در غرب نیز اسلام هراسی توسط گروه‌های تکفیری و تروریست ایجاد می‌کنند.

اسدی فاجعه منا را اتفاقی برنامه‌ریزی شده دانست و اظهار داشت: بنگاه‌های اقتصادی و تأمین مالی سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل به دست کشورهایی مانند عربستان و اسرائیل بوده و طبیعی است که دبیرکل سازمان ملل متحد در زمین این افراد سوت زده و فاجعه منا را آن‌طور که باید مورد بررسی و واکاوی قرار ندهند.

وی تأکید کرد: ما در مورد این حادثه دلخراش پیگیری حقوقی در خوری انجام نداده‌ایم و دستگاه دیپلماسی باید همان خط قاطعی که رهبری در قبال این اتفاق داشته‌اند را ادامه دهند.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با اشاره به روند نزولی قدرت عربستان تصریح کرد: اختلافات درون خاندانی، اقدامات ضد شیعی مانند اعدام شیخ نمر و نوع برخورد با یمن از جمله موضوعاتی هستند که نشان از کاسته شدن قدرت عربستان سعودی دارد.

اسدی ادامه داد: هم اکنون عربستان در پی فریب دادن دنیای اسلام بوده و به همین علت اقدامات زیادی را برای رفاه حال زائران در حج امسال که ایرانیان در آن حضور ندارند انجام داده اما دنیای اسلام این را می‌داند که ایران همواره از حق مظلومان مسلمان دفاع کرده و به همین علت است که برای عربستان ایران یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه از سال 1357 به بعد تا کنون عربستان سعودی حدود 19 هزار نفر را در مراسم حج به شهادت رسانده است، خاطرنشان کرد: ما فجایع زیادی را به واسطه عربستان پشت سر گذاشته‌ایم اما با توجه به این روند می‌توان گفت که این کشور به پایان سرنوشت خود نزدیک است.