رشته‌های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار کار مطابقتی ندارد

محمود احمدی صبح امروز  در مراسم آغاز به کار موسسه کاریابی بین‌المللی خیام نیشابور اظهار داشت: از تعداد شش هزار و 133 نفر، چهار هزار و 204 نفر مرد و یک هزار و 929 نفر زن مشغول به کار شده‌اند که آمار مطلوبی را نشان می‌دهد. 

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه، فضا را برای فعالیت برون‌مرزی موسسات کاریابی ایجاد کرده است، تصریح کرد: 15 موسسه کاریابی استان مجوز اعزام نیرو به خارج از کشور را دارند. موسسه کاریابی خیام نخستین کاریابی خارجی( بین‌المللی) در خراسان رضوی بعد از مشهد است که در شهرستان مشغول به فعالیت می‌شود.

این  مقام مسئول استانی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی 75 موسسه کاریابی وجود دارد که سال گذشته برای 15 موسسه مجوز صادر شد، بیان کرد: بعد از استان تهران، خراسان رضوی بیشترین تعداد  موسسات کاریابی و مشاوره شغلی را در سطح کشور داراست.

احمدی خاطرنشان کرد: به‌منظور ارائه مشاوره در خصوص سرمایه‌گذاری، بیان و بررسی نقاط ضعف و قوت هر منطقه،توضیح نحوه فعالیت‌های اقتصادی، بیان نوآوری‌ها در حوزه اقتصاد، 20 موسسه مشاوره کارآفرینی  در خراسان رضوی راه‌اندازی شده‌اند که دو موسسه در تربت جام، یک موسسه در گناباد و یک موسسه در سبزوار و 16 موسسه در مشهد فعالیت می‌کنند. یک چالش ما برای اشتغال متقاضیان کار،  مهارت نداشتن نیروی کار است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: رشته‌های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار کار مطابقتی ندارد و آنها هم که مطابقت دارند، توانمندی ندارند که اینجا مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و آموزشگاه‌های فنی بخش خصوصی، نقش مکمل را برای مهارت‌‌آموزی نیروی کار ایفا می‌کنند و آموزش و بهره‌وری باید در صنعت جدی گرفته شود.

در این جلسه محمود شکوهی رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های شمال و غرب خراسان با بیان اینکه موسسات در عین رقابت حرفه‌ای با هم رفاقت دارند، تصریح کرد: موسسات کاریابی با توجه به شرایط بد اقتصادی در شرایط  نامناسبی برای اداره خود مواجه هستند. راهکار  برون‌رفت برای این وضعیت را افزایش برون‌سپاری و واگذاری تصدی‌ها از سوی اداره‌کل کار به موسسات کاریابی عنوان کرد.

علی‌رضا کوهبنانی مدیر موسسه کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی بین‌المللی خیام نیشابور هم گفت: از سال شروع به کار این موسسه در سال 85 تاکنون 27 هزار نفر از افراد جویای کار ثبت‌نام کرده‌ایم که شش هزار نفر دارای مدارک تحصلی کاردانی و بالاتر و بقیه دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر بوده‌اند.

وی بیان کرد: محدودیت اشتغال در شهرستان ما را بر این داشت که به اعزام نیرو به خارج از کشور فکر کنیم و در نتیجه مجوز لازم در این‌ زمینه اخذ کردیم و از طرف دیگر مراحل ثبت‌نام، اعزام نیرو و درخواست نیرو در این موسسه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

کوهبنانی تصریح کرد: متاسفانه شاهد حضور گروه‌های کاریابی غیر مجاز از طریق سایت‌های اطلاع‌رسانی در سطح استان هستیم که با توجه به عملکرد غیر حرفه‌ای، مشکلات اقتصادی و بزه اجتماعی را برای برخی  کارجویان ایجاد کرده‌اند. دفتر این موسسه در نیشابور- نبش خیابان مدرس 7 واقع است.