کیفیت هوای مشهد در وضعیت هشدار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با ماندگاری و افزایش آلاینده ها در هوای مشهد میانگین شاخص کلی کیفیت هوا در مجموع ایستگاههای سنجش مستقر در مناطق مختلف این شهر به 128 پی.اس.آی رسیده است.

حمید صالحی افزود: در مدت مشابه دیروز این شاخص 123 پی.اس.آی و در نخستین روز مهر ماه نیز 122 پی.اس.آی بوده است.

او گفت : هم اکنون کیفیت هوای 14 نقطه شهر مشهد در وضع هشدار قرار دارد و ایستگاه های تقی آباد با 158، خیام جنوبی، نخریسی و سمزقند هر یک با 153 و سجاد با 152 پی.اس.آی آلوده ترین ایستگاه ها و آلوده برای تمام گروههای سنی اعلام شده است.

صالحی افزود : با توجه به روند افزایشی و ماندگاری آلاینده ها، بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروههای آسیب پذیر تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پر رفت و آمد و هسته مرکزی شهر خودداری کرده و عموم مردم نیز از فعالیتهای ورزشی در فضای باز بپرهیزند.

او گفت : برای کنترل و کاهش آلودگی هوا شهروندان باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرده و ترددهای غیر ضروری با خودرو شخصی و سفرهای درون شهری را کاهش دهند.

20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر مشهد مستقر است و روزانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری رفت و آمد دارند.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد 101 تا 150 پی.اس.آی به معنای وضع هشدار برای افراد حساس و کودکان است.