ایستگاه راه آهن مشهد ثبت ملی شد

محمد رکنی افزود: همچنین با ثبت ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی، روند ثبت ملی راه آهن مشهد - نیشابورنیز آغاز شد.

وی اظهار کرد: در این راستا روند ثبت ایستگاه راه آهن مشهد - نیشابور و تاسیسات تاریخی موجود در این مسیر از جمله پل، خانه های تاریخی و دیگر آثار اطراف آن در فهرست آثار ملی آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر ثبت آثار ملموس در این مسیر به دنبال ثبت میراث ناملموس راه آهن از جمله اولین رئیس قطار، راننده قطار، نخستین سوزنبانان، مهمانداران، مهندسان و متولیان ساخت این مجموعه نیز هستیم.

رکنی افزود: ساخت ایستگاه راه آهن مشهد از سال ۱۳۱۸ شمسی آغاز و تا سال ۱۳۲۰ که قوای متفقین وارد ایران شدند، ادامه داشت و پس از آن عملیات اجرایی تا سال ۱۳۲۹ متوقف ماند تا اینکه ساختمان ایستگاه راه آهن توسط معماران ایرانی حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی و ساخت آن به وسیله مهندسان یک کنسرسیوم و تحت نظارت مهندس غلامرضا کباری در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ شمسی و در ادامه در چهارم آبان ۱۳۴۵شمسی دنبال شد و با دو ایستگاه باری و مسافربری و هفت خط مسافربری، باری و گمرکی به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: ساختمان اصلی ایستگاه مزبور در زمینی به مساحت حدود 12 هزار متر مربع ساخته شده و ترکیب کلی فضای آن و ساختار مستطیلی پلان و نمای کلاسیک با ستونهای منظم و پوشش منحنی، یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی است.

وی گفت: وجود کتیبه بر ستون های میانی و انتهایی فضای داخلی بنا آن را به معماری اسلامی نزدیک کرده است.