وضعیت "بیکاری" خراسان‌رضوی در مرز "بحران"

احسان سهرابی اظهار داشت: متأسفانه مشکل اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه بسیار دیده شده و در این بین شیوع آن در میان کارگران نیز به تبع تمام جامعه بالاتر از حد انتظار است.

وی ادامه داد: در بین کارگران اقشاری که کار سخت یدی انجام می‌دهند، شب‌کاری داشته و جوانانی که به تازگی وارد بازار کار شده‌اند بیش از سایرین دارای مشکل اعتیاد هستند که اعتیاد جوانان با توجه به اینکه ریشه فرهنگی دارد نگران‌های زیادی را به وجود آورده است.

عضو هیئت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار در ارتباط با اقداماتی که هم‌اکنون در دستور کار برای رفع مشکل اعتیاد در میان کارگران قرار دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که برای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد وجود دارد این است که مشخص نیست این معضل در کشور بیماری بوده و یا اینکه باید به مثابه جرم با آن برخورد کرد.

سهرابی ادامه داد: از دیدگاه کارفرمایان فردی که اعتیاد داشته باشد مجرم بوده و بنابراین میلی به استخدام آن ندارند که این مسئله سبب می‌شود که این امر سبب تبدیل آمار کنونی اعتیاد تبدیل کوه یخی شده باشد که میزان واقعی آن مشخص نیست.

عضو هیئت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار بیان کرد: برای مدیریت این مسئله و درمان کارگران مبتلا به اعتیاد با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همکاری‌های مناسبی صورت گرفته که آثار نسبتا مناسبی به همراه داشته است.

وی در ارتباط با مشکلاتی که در حوزه بیکاری در خراسان رضوی وجود دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون سن فعال بین 10 تا 65 سال در نظر گرفته شده و فردی که در هفته یک ساعت کار انجام دهد شاغل محسوب می‌شود با این وضعیت همچنان آمار بیکاری در خراسان رضوی 14.8 درصد است.

عضو هیئت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: گرچه نمی‌توان گفت که کسی که در ایران هفته‌ای یک ساعت کار می‌کند، شاغل است اما با همین تعریف نیز بیکاری در خراسان‌رضوی به وضعیت بحران رسیده است.