"تارتازین" ۷۸ درصد زعفران مشهد را تقلبی کرد

حمیدرضا کریم اظهار داشت: رنگ مصنوعی "تارتازین" ماده‌ای است که در درازمدت سبب ابتلای افراد مصرف‌کننده به سرطان شده و برای سلامتی بسیار مضر است.

وی با تأکید براینکه از این به‌بعد فروش "زعفران فله" در واحدهای آجیل و خشکبار و سایر فروشگاه‌های متفرقه تخلف محسوب شده و افراد باید مراتب را به مراجع مربوطه گزارش دهند، تصریح کرد: اتحادیه زعفران‌فروشان 400 عضو مجاز دارد که 70 نفر از آن‌ها دارای کارخانه بسته‌بندی بوده و برند آن‌ها اعتبار مناسبی دارد و افراد می‌توانند از این فروشگاه‌ها خرید خود را انجام دهند.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی با بیان اینکه بهتر است زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خرید "زعفران فله" خودداری کرده و نیاز خود را از محصولات برندهای صاحب‌نام و شناخته شده که مجوزات لازم را اخذ کرده‌اند تأمین کنند، خاطرنشان کرد: مشاهده شده در بعضی از موارد بسته‌بندی‌ها نیز جعلی بوده و واحدی که کارت و آدرس داخل آن‌ها گذاشته شده؛ وجود خارجی ندارد.

کریم تصریح کرد: علاوه بر این اصناف مجازی که اقدام به فروش زعفران فله می‌کنند نیز باید مجوز رنگ را از استاندارد گرفته و اطمینان لازم از محصولات خریداری شده را حاصل کنند.

وی با اشاره به اینکهبیشتر زعفران‌های توزیعی در اطراف حرم مطهر رضوی دارای مشکلات مربوط به کیفیت و سلامت هستند، تأکید کرد: متأسفانه برخی از کسبه از بی‌اطلاعی زوار استفاده کرده و با اعمال تقلب با قیمت پایین‌تر این محصول را می‌فروشند و عده زیادی از زائران و مجاوران نیز آن‌ها را خریداری می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی ادامه داد: همچنین برخی از توزیع‌کنندگان بی‌نام و نشان ممکن است فروشندگان زعفران را فریب داده و به صورت دوره‌گردی و گذری زعفران‌هایی را به آن‌ها بفروشند که به‌لحاظ سلامت دچار مشکل هستند.