کشور با مشکل بیکاری مواجه است

محمد شریعت مداری شامگاه سه شنبه در سی‌امین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در تالار جلسات استانداری این استان برگزار شد، با اشاره به نظر سنجی انجام شده در خراسان رضوی عنوان کرد: در جلسات و نظرات مسئولان نخستین مشکل اشتغال بود و من هم امروز با هر کس ملاقات کردم از جمله تولیت آستان قدس رضوی این مشکل را مطرح کردند لذا باید یک راه حل کوتاه مدت برای آن پیدا کرد.

وی در خصوص اشتغال گفت: باوجود اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال اما همچنان با مشکل مواجه هستیم، اقدامات دولت فعلی در سال‌های اخیر به دلیل انباشت بیکاری در دولت‌های گذشته، اثرگذار نبوده و اگر با طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع معضل بیکاری اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طرح‌های اشتغال‌زایی را نخواهند داشت.

وی گفت: یکی از سیاست‌هایی که در مرکز کشور برای پیشبرد شاخص‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه است تامین منابع مالی از روش‌های غیر بانکی است.

وی افزود: از جمله این روش‌ها استفاده از بازار سرمایه، چاپ و انتشار اوراق مشارکت بوده که استان‌هایی مانند خراسان رضوی می‌توانند در کمیسیون اقتصاد مقاومتی یک کمیسیون توسعه مازاد پولی و مالی برای استفاده بخش‌های گوناگونی که اقتصاد بزرگ در این استان نیازمند آن است ایجاد کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور به استاندار خراسان رضوی پیشنهاد کرد که منتظر دستگاه‌های ملی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نبوده و حتی اگر لازم شد از مشارکت بانک‌های خارجی استفاده کند.

وی ادامه داد: استان‌ها نباید منتظر سازمان بورس اوراق بهادار یا بورس کالا یا نهادهای مالی و پولی دیگر باشند تا به آنها بگوید چه کاری انجام دهید بلکه می‌توان با تکیه بر توانایی مالی و استقلال و نظام بانکی خود استان‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

شریعت مداری با اشاره به اینکه بانک‌ها و عملکردشان باید گزارش دقیقتری ارائه دهند تا بتوان تصمیم گیری کرد، خاطر نشان کرد: ما به آن مبلغی که در قالب تسهیلات رونق تولید برای واحدهای تولیدی قرار داده شده است بیشتر توجه داریم زیرا سرمایه در گردش موضوعی نیست که یک سال پرداخت و تمام شود و بعد داده نشود بلکه باید حتما تجدید شود.

وی ادامه داد: مطالباتی هست که در نظام بانکی قفل شده و معطل مانده است لذا استاندار باید گروه ویژه ای برای رسیدگی به آنها معین کند و اگر چنین گروهی هست پیگیری کند که در نشست بعدی گزارشی از این مطالبات ارائه شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه باید دید از مجموعه این مطالبات بخش معوق و غیرقابل وصول چه بخشی است و مهمترین آنها کدام است و چگونه می‌توان آنها را به منابع قابل واگذاری جدید تبدیل کرد، تصریح کرد: در توجه به اشتغال باید از همه بخش‌هایی که در فعالیت‌های تولیدی نقش حمایتی یا مستقیم دارند خواست در زمینه اقتصاد مقاومتی طرح‌های خود را به ستاد و استاندار ارائه کنند.