شناسایی 150 نقطه حادثه خیز برای وحوش در خراسان رضوی

محمد عرفانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخاطر توسعه جاده ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی افزایش مرگ و میر جاده ای حیات وحش از معضلات کنونی و آسیب های برای بسیاری از گونه های تحت حفاظت از جمله گربه سانان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارگیری هفت سال اخیر از مجموع هزار و 282 مورد مرگ و میر پستانداران و وحوش در سطح کشور 694 مورد معادل 55 درصد ناشی از تصادفات جاده ای بوده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم برای نخستین بار سازمان حفاظت محیط زیست در استانها به عضویت عضو شورای استانی ایمنی و ترافیک در آمد.

وی افزود: در همین چارچوب در خراسان رضوی با پیگیریهای انجام شده 150 نقطه حادثه خیز در سطح جاده ها اصلی و راههای روستایی و شهری شناسایی شده اند که بیشترین تردد وحوش در این نقاط ثبت شده است.

عرفانی ادامه داد: به زودی مناطق شناسایی شده برای نصب تابلوی هشدار به رانندگان، به شورای ایمنی و ترافیک استان اعلام می شود.

وی گفت: هیچ آمار مشخصی از تعداد کنونی تابلوهای هشدار نصب شده در زمینه عبور وحوش وجود ندارد زیرا نصب همه تابلوها تاکنون از سوی اداره کل راه صورت گرفته و کار کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی

افزود: حفاظت از گونه های ارزشمندی مانند پلنگ و یوزپلنگ دارای اهمیت بسیار بالایی است.

20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است. وسعت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار می باشد. خراسان رضوی دارای 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.

80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می کنند.

گونه های شاخص حیات وحش در خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.