افزایش چهار برابری سرانه بهداشتی در دولت تدبیر و امیدولت تدبیرد

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم رونمایی از طرح تکمیل ارائه ی خدمات بهداشتی رایگان در کلانشهرهای کشور افزود: سرانه خدمات بهداشتی در کشور از 230 هزار ریال به 960 هزار ریال افزایش یافته است.

وی با بیان این که هم اکنون طرح مراقبت های بهداشتی به صورت کامل در تمام کلانشهرهای کشور به جز تهران اجرا می شود؛ اظهار کرد: به ازای هر دو هزار و 500 تا سه هزار نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت وجود دارد که به عنوان بهورزان شهری می باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به استقرار شبکه بهداشتی در روستاهای کشور از سال 1353 افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ارائه ی خدمات بهداشتی به روستائیان با همکاری و نقش فعال بهورزان توسعه یافت.

هاشمی خاطر نشان کرد: پیش از این فقط جمعیت روستایی کشور که حدود 23 میلیون نفر هستند از خدمات کامل بهداشتی به صورت فعال برخوردار بودند و بقیه به صورت غیرفعال این خدمات را دریافت می کردند اما اکنون شاهد اجرای ارائه خدمات کامل بهداشتی در شهرهای کشور هستیم.

وی گفت: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاههای بهداشتی علاوه بر مراقبین سلامت، دندانپزشکان، روانشناسان و کارشناسان تغذیه نیز با هدف ارتقای سلامت مردم حضور دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بدین منظور سه هزار و 664 پایگاه بهداشتی و یک هزار و 283 مرکز جامع خدمات سلامت با بکارگیری 19 هزار نیروی انسانی در کشور راه اندازی شده است.

هاشمی اظهار کرد: نیروهای به کارگیری شده در حوزه بهداشت در قالب خرید خدمات فعالیت می کنند و با وجود احداث 10 هزار تخت جدید بیمارستانی نتوانسته ایم یک دهم این میزان را جذب کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در دولت تدبیر و امید، پاسخ به برخی نقادان تخریب گر است که عنوان می کردند، این وزارتخانه فقط کار درمان انجام می دهد و برای بهداشت اهمیتی قایل نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بسیاری از مراکز بهداشتی کشور استیجاری هستند که با کمک استانداران، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر مشکلات مربوط به آن نیز قابل رفع است.

هاشمی خاطر نشان کرد: بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از سکته های قلبی و مغزی در ایران به خاطر نبود آگاهی کافی در زمینه بیش فشاری خون یا بیماریهای مزمن رخ می دهد که با مراقبت های فعال می توان از بسیاری از این مرگ و میر ها پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه میانگین طول عمر ایرانیان پنج سال افزایش یافته است، افزود: افزایش امید به زندگی در ایران با شبکه بهداشتی نیمه کامل حاصل شده است و اگر اقدامات پیشگیری از بیماریها در کشور نهادینه شود شاهد کاهش 50 درصدی مرگ و میرها و ارتقای بیشتر سلامت مردم کشور خواهیم بود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: امید به زندگی در ایران که برای زنان 80 سال و برای مردان 79 سال می باشد، با همراهی رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی که نقش آگاهی بخشی در جامعه دارند، بیشتر خواهد شد.

اجرای طرح خدمات بهداشتی رایگان در 6 شهر بزرگ کشور امروز طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد آغاز شد