مصباحی‌مقدم: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برجام دستپاچگی نشان دادند

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم امشب در مناظره «میز مذاکره یا دیوار سفارت» که در محل سالن امام رضا (ع) دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: برای اظهار نظر درباره تسخیر سفارت آمریکا یا لانه جاسوسی باید خود را در آن فضا قرار دهیم که باتوجه به اوضاع آن زمان، این اقدام را تائید می‌کنم چرا که در آن زمان کاملاً بستر کودتا فراهم بود که جوانان ما متوجه این مسئله شدند.

وی افزود: امام (ره) اصل حرکت را تائید و آن را به عنوان انقلاب دوم معرفی کردند البته مسلماً این اتفاق منافع و هزینه‌هایی داشت که قابل تامل است.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مهم‌ترین منفعت آن این بود که مانع پذیرفتن شاه در آمریکا شد، دوم اینکه اقدام نظامی آمریکایی‌ها برای آزادسازی گروگان‌ها با اراده الهی شکست خورد و این یک پیروزی ناخواسته و دلگرمی قوی برای ما بود لذا همه این حرکت انقلابی را تایید کردند و اگر برگردیم نیز باتوجه به اوضاع آن زمان این اتفاق باید تکرار شود.

مصباحی مقدم درباره هزینه‌های این اقدام برای ایران گفت: آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی این انقلاب را به رسمیت نشناخته و به حمایت از دیکتاتور پرداخته بود و درصدد این بود که انقلاب را بشکند بنابراین این اتفاق سبب شد سخت‌تر وارد شوند و نقشه جنگ تحمیلی کشیدند که باوجود اینکه هشت سال تجربه ارزشمند برای ما بود اما هزینه‌های بسیاری داشت.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر درآمدها و هزینه‌ها را درنظر بگیریم تسخیر سفارت آمریکا به نفع انقلاب ما بود اما امروز اقدامات این چنینی به نفع ما نیست.

وی با بیان اینکه مستندات حقوقی و قوانین بین‌المللی در وضعیت عادی قابل قبول است، گفت: امروز در برابر بدعهدی آمریکا می‌توانیم به مجامع و قوانین بین المللی رجوع کنیم اما وضعیت آن زمان ما مثل امروز نبود ضمن اینکه بعد از این ماجرا بین ایران و امریکا توافق الجزایر برقرار شد و متعهد شدند در امور داخلی ایران مداخله نکنند اما قبول نکردند بنابراین نگاه حقوقی برای وضعیت نرمال قابل قبول است نه در شرایط انقلابی.

مصباحی مقدم افزود: در آن زمان گروه‌های چریکی می‌خواستند مناسبات ایران و آمریکا به هم بریزد و معتقد بودند باید با امپریالیسم بلافاصله وارد عمل شویم که دولت وقت جلوی آنها را گرفت و امام تایید کرد چرا که یک حرکت انقلابی کور و بی مبنا بود اما عملکرد دانشجویان ما یک حرکت با مبنا بود و امام نیز تایید کرد.

وی تصریح کرد: سفارت آمریکا اشغال شد و در نتیجه آن، هیمنه یک قدرت بزرگ جهانی در ایران شکسته شد و این اقدام بزرگی بود که ملت ایران از آن حمایت کرد.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از آقای اعلمی سوال می‌کنم چرا در برابر اقدام تسخیر سفارت، آمریکا از طریق دادگاه لاهه وارد نشد و با حمله نظامی تلاش کرد نیروهای خود را آزاد کند که خدا نخواست. علاوه بر این در حمله به افغانستان و عراق نیز به قواعد بین المللی پایبند نبودند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه آیا منحصراً چون سفارت آمریکا تسخیر شد جنگ ایران و عراق رخ ‌داد، تصریح کرد: ایران یک لقمه چرب و نرم بود که آمریکا آن را از دست داده بود پس اگر به راه مسالمت آمیز موفق نشود قطعاً به راه نظامی روی می‌آورد تا آن را پس گیرد بنابراین اگر تسخیر سفارت نیز رخ نمی‌داد آمریکا بازهم با واسطه علیه ما عمل می‌کرد.

وی در پاسخ به صحبت اکبر اعلمی مبنی بر منزوی شدن ایران پس از این جریان گفت: ایران نه تنها منزوی نشد بلکه به عنوان یک کشور انقلابی نوظهور شناخته شده بود که عراق ترسید به دنبال انقلاب ایران انقلاب دیگر در کشورهای عربی رخ دهد‌ و خود را پیشتاز قوم عرب قرار داد تا اتفاقی که در ایران رخ داده است در کشورهای دیگر رخ ندهد.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستاورد مهم این اقدام و جنگ تحمیلی، تثبیت انقلاب اسلامی و سروپا نگه داشتن روحیه انقلابی است و قدرت نظامی امروز ما ریشه در دفاع مقدس دارد.

وی خاطرنشان کرد: یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری کارتر در آن زمان نشان از اهمیت تاثیرگذاری ایران دارد که خود کارتر نیز بر قدرت رهبری امام خمینی (ره) اذعان کرده و گفت که نقشه‌هایشان با شکست روبه‌رو شد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه مسئله تسخیر سفارت مسئله اختلاف اصلاح طلب و اصول گرا نیست، گفت: اصلاح طلبان امروز اشغالگران دیروز هستند اگر پشیمان شدند ابراز توبه کنند اما ممکن است فردا از گام امروز خود پشیمان شوند که این بی ثباتی در رویکرد بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: حمله به سفارت انگلستان، اشتباه بزرگ و بدون تردید یک خطای تاکتیکی بود که با برخورد رو به رو شد امروز حمله به سفارت‌ها کاملاً خطاست زیرا که ما امروز در جایگاه اقتدار قرار داریم و بی‌ثباتی اوایل انقلاب وجود ندارد.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آمریکا اقدام به قطع رابطه با ایران کرد گفت: آمریکا هیچگاه یک گام برای عقب نشینی نسبت به اقدامات قبلی خود برنداشته و ملت ایران هیچگاه تحقیر و ذلت را نمی‌پذیرد؛ در واقع بارها گفته شده در یک شرایط برابر حاضر به برقراری رابطه با آمریکا هستیم اما این آمریکا است که این شرط را نپذیرفته و عمل نکرده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: این تعبیر که برویم کدخدا را ببینیم، غلط است چرا که امروز قدرت‌های نوظهور و بزرگ نظیر چین مطرح شده‌اند که یک کشور کمونیستی است و اینگونه نیست آمریکا را کدخدای دنیا بدانیم.

وی با اشاره به اینکه وابستگی و ارتباط مصر و پاکستان به آمریکا تاثیرات مثبتی نداشته است افزود:  مصر نخبه‌ترین ملت عرب را دارد اما اسیر وابستگی به آمریکا عقب رانده شد و در حالی که ما به درجه‌های بالای علمی دست یافته‌ایم و در مورد مسائل اقتصادی تا زمانی که در کشور پمپاژ نفتی انجام می‌شود شاهد کاهش ارزش ریال هستیم.‌

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این گفته اکبر اعلمی که ما در تاکید بر بحث امنیت در جا می‌زنیم گفت: آیا مملکتی امن‌تر از ایران در منطقه داریم؟ مقصود اول از شکل گیری جریان داعش ایجاد اختلاف در مذاهب ایران بوده اما ایران توانسته باوجود تنوع مذاهب وحدت خود را حفظ کند. در واقع این ناامنی‌ها را در منطقه آمریکا بوجود آورده تا اسرائیل در امنیت باشد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه درباره برجام تقاضا اول از ناحیه آمریکا مطرح شد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که آمریکا را متعهد به توافقات نمی‌بینم و تعبیر ایشان از قبول این امر یک نرمش قهرمانانه است پس اصل مسئله مذاکره یک مسئله خوب و روبه پیش است اما آنچه اتفاق افتاد این بود که دولت ما در آغاز کار همه برگ‌های برنده خود را روی میز ریخت اما غرب متفاوت عمل کرد که البته مسئله اروپا و امریکا متفاوت بود و اکنون نیز این چنین است‌.

وی افزود: آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند جر می‌زنند و تقلب می‌کنند، بنابراین نمی‌توان به این مذاکرات دل خوش کرد، در واقع انتقادی که ما به مذاکره‌کنندگان داریم این است که دستپاچگی نشان دادند و اگر آهسته‌تر، محکم‌تر و پلکانی حرکت می‌کردند، به گونه‌ای که یک گام ما برداریم و یک گام طرف مقابل، نتایج بهتری می‌گرفتیم.