بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی پاسخگوی هزینه‌های درمانی مردم نیست

آیت الله سیداحمد علم الهدی عصر امروز در دیدار با اعضای مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات صورت گرفته از سوی مجمع خیرین سلامت مشهد اظهار داشت: تشکیلات خیرین سلامت در مشهد فعالیت‌های خوب و زیادی داشته ولی مشکل ما در مشهد پراکنده کاری زیاد است.

وی با اشاره به اینکه هدایت نیات خیرخواهانه به حوزه درمان از قدیم الایام در شهر مشهد رواج داشته، افزود: همجواری با بارگاه منور رضوی و حضور خیل زایران و بعضا نیازمندان در مشهد، انگیزه انجام امور خیریه در این شهر را قوی تر از سایر نقاط کشور کرده است.

امام جمعه مشهد با بیان این که هم اکنون در سطح شهر مشهد تشکل‌های خیریه متعددی در حوزه درمان و سلامت ورود یافته و مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: باید میان این تشکل‌ها به گونه‌ای مرکزیت ایجاد شود تا در فعالیت‌ها همگرایی و در پیشبرد امور هم‌افزایی به وجود آمده و آثار این خدمات چند برابر شود.

وی ادامه داد: باید در مشهد و استان خراسان رضوی آستان قدس این مرکزیت را داشته باشد و تمام مراجعات به آنجا باشد و بعد آستان قدس با کل این دستگاه‌های خیریه ارتباط داشته باشد و مشکلات این مردم حل شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون به واسطه مشکلات اقتصادی جامعه، هزینه‌های درمانی برای خانواده‌ها تبدیل به لبه تیغ شده است، ادامه داد: متاسفانه اکنون نه تنها بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی پاسخگوی هزینه‌های درمانی نیست، بلکه حتی بیمه‌های تکمیلی هم پرداخت مناسبی برای باقیمانده هزینه‌های درمانی ندارند، در نتیجه کمتر خانواده‌ای در حال حاضر می‌تواند از پس هزینه‌های درمانی برآید.

آیت‌الله علم الهدی گفت: فعالیت‌های جداگانه تشکل‌های خیریه باعث شده تا پاسخگویی کاملی به نیازمندان انجام نشده و علیرغم وجود خیرین متعدد و امکان تامین همه هزینه نیازمندان پاسخگویی کاملی به این اقشار صورت نگیرد که امیدواریم با انسجام تشکل‌های خیریه درمانی مشهد، شاهد رفع این مسئله باشیم.

وی در ادامه، با اشاره به نیاز دیگر شهرستان‌های استان‌های خراسان رضوی به دریافت خدمات درمانی، تصریح کرد: در حال حاضر در شهرهای نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار که بزرگتر و پرجمعیت تر از بسیاری مراکز استان‌ها هستند، امکانات درمانی مناسبی وجود نداشته و با فقدان مراکز درمانی تخصصی مواجهیم که هدایت نیات خیرین به این حوزه‌ها می‌تواند قسمتی از مشکلات را رفع نماید.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه وضع قوانینی مانند ارائه خدمات رایگان به نیازمندان به جای دریافت مالیات از مراکز درمانی می‌تواند کمک شایان توجهی به توسعه سلامت در جامعه داشته باشد، خواستار حمایت قوای مقننه و مجریه از فعالیتهای خیرین شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه علیرغم مناسب بودن امکانات پزشکی کشور، دولت به دلیل مشکلات اقتصادی هم اکنون چندان قادر به توسعه خدمات دهی در بخش درمان نیست، تصریح کرد: در این جا باید خیرین و تشکل‌های خیریه وارد شوند و نیازها در این حوزه را پاسخگویی کنند.