از سرگیری تکمیل بزرگترین پلانتاریوم خاورمیانه در نیشابور

عضو هیئت امنا و از اعضای تیم مهندسی پروژه آسمان نمای خیام نیشابوری با اعلام این خبر گفت: پروژه آسمان نمای نیشابور که هفده سال از آغاز ساخت آن میگذرد این روز ها با رفع موانع موجود که مهمترین آن ها تحریم های ظالمانه علیه کشور بود دوباره از سر‌گرفته شده و در آینده نه چندان دور شاهد بهره برداری از این شاهکار بی نظیر علمی در خاورمیانه و جهان هستیم.

محمدچوپانکاره همچنین در خصوص چگونگی مراحل تکمیل پروژه گفت: هم اکنون در حال تکمیل و آماده سازی فضای داخل آسمان نما جهت نصب تجهیزات هستیم و این تجهیزات طبق قرادادی که با شرکت زایس آلمان منعقد شده است به زودی وارد کشور می شود و در دو بخش تجهیزات دیجیتال و اوپتیکال نصب می شود .

وی در خصوص جزئیات این قرارداد اگفت : در قرارداد جدید با شرکت زایس تجهیزات نسبت به توافقات گذشته به روز رسانی شده است و ما شاهد نصب جدیدترین تجهیزات روز دنیا در آسمان نمای خیام نیشابوری هستیم .

عضو هیئت امنای پروژه آسمان نمای نیشابور همچنین از تخفیف ۷۰۰ هزار یورویی شرکت زایس به پروژه افلاک نمای خیام خبر داد و افزود : این تخفیف به پاس خدمات علمی خیام نیشابوری این دانشمند شهیر جهان به دنیای ریاضیات و نجوم صورت گرفته است.

وی همچنین از ساخت یک رصد خانه آماتوری در کنار آسمان نمای خیام نیشابوری خبر داد که مجهز به تلسکوپی قوی و به روز است.