سالانه 6 هزار دانشجو در مراکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور
پذیرفته
می شوند

حجت الاسلام روح الله حریزاوی روز سه شنبه در شانزدهمین مراسم آغاز به کار و جشن دانش آموختگی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشهد افزود: هم اکنون گستره جغرافیایی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان به همه نقاط کشور رسیده و امسال 300 نفر از استادان دانشگاهها نیز به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان پیوسته اند.

وی اظهار کرد: دروسی که در این حوزه ارائه می شود رسمی است اما اجباری نیست و دانشجویانی که تمایل دارند هفته ای یک تا دو روز را به این کار اختصاص می دهند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را به 2 دوره کوتاه مدت یک ساله عمومی و 2 دوره بلند مدت پودمانی تقسیم کنیم و خود را موظف می دانیم که در یک دوره یک ساله اسلام را به گوش دانشجویان راغب برسانیم.

حجت الاسلام حریزاوی افزود: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در مشهد یکی از 44 مرکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور و از جمله پیشتازترین آنهاست.

وی اظهار کرد: هم اکنون در حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان در حال تولید فقه مضاف، اخلاق مضاف و فلسفه مضاف هستیم.

وی گفت: دانش های مضاف شاخه هایی از معرفت و دانش هستند که عهده دار مطالعه مسایل اساسی مضاف الیه خویش می باشند به عنوان مثال فلسفه علم عهده دار مطالعه عقلانی علم است و فقه تجارت با رویکرد اصولی به مسایل فقهی تجارت می پردازد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور افزود: ما دانشگاهیان و طلبه های عصر انقلابی هستیم که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به وجود آمد و کار حوزه و دانشگاه به عنوان 2 مرکزی که زیرساخت تمدن یعنی علم و فرهنگ را آماده می کنند، ایجاد زیربناهای فکری است.

وی اظهار کرد: در حوزه علوم اسلامی موظفیم جنبه های نرم افزاری تمدن اسلامی را پیگیری کنیم و این یعنی هم تولید اندیشه و هم تولید اندیشمند.

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، بهمن ماه 1377 با هدف تحقق عملی پیوند حوزه و دانشگاه و تربیت دانشجویان متعهد و متخصص تأسیس شد.

با راه اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تهران و با گذشت 2 سال از شروع فعالیت آن و مشخص شدن توانمندیهای این حوزه و تقاضای برخی شهرستانهای کشور، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحدهای خود در مراکز استانها را نیز تاسیس کرد.

اهداف حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تبیین و توصیف ماهیت، مراحل و اهداف انقلاب اسلامی، ارتقای شخصیت اخلاقی و معنوی دانشجو با توجه به اهداف تمدن اسلامی، ارتقا و عمق بخشی معرفت و اعتقادات دینی با توجه به اهداف تمدن اسلامی، ارتقای سطح تحلیل و عمل سیاسی متناسب با اهداف تمدن اسلامی، شناخت ماهیت دانشگاه اسلامی و تلاش در جهت تحول علمی و ساختاری دانشگاه و ارتقای تحلیل و فعالیت فرهنگی دانشجویان با توجه به اهداف تمدن اسلامی عنوان شده است.